کرونا و غدد لنفاوی
خانه
مقالات
کرونا و غدد لنفاوی

کرونا و غدد لنفاوی

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/05/03
آیا بیماران کرونایی تورم غدد لنفاوی را تجربه می‌کنند؟
کرونا ویروس عجیب و غریبی است. هر چقدر که زمان می‌گذرد عوارض این بیماری به شکل‌های مختلف خود را نشان می‌دهند. در ابتدا تنگی نفس مورد توجه بود، که البته هنوز هم هست. کمی بعد از دست دادن حس چشایی و بویایی در بیماران مشاهده شد. پس از مدتی بیماران با عوارض گوارشی مانند اسهال و استفراغ مواجه شدند. برخی از اختلالات خواب و سردرد‌های شدید رنج می‌برند. حالا نوبت غدد لنفاوی رسیده است! گویا این ویروس موذی منجر به تورم غدد لنفاوی نیز می‌شود. مقاله زیر را بخوانید تا بیشتر راجع به کرونا و تورم غدد لنفاوی بدانید.
مشاوره رایگان
هنوز تصمیم نگرفتید؟ نگران نباشید. می‌توانید اطلاعات خود را بفرستید و مشاوره رایگان بگیرید. کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

کرونا یک بیماری تنفسی است که توسط ویروس سارس ایجاد می شود. معمولاً باعث سرفه، تب و مشکل در تنفس می شود اما علائم آن می‌تواند بسیار متفاوت باشد، به عنوان مثال گاهی اوقات کرونا ممکن است باعث تورم غدد لنفاوی شود.

غدد لنفاوی بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند. آنها ساختارهای لوبیایی  شکل کوچکی دارند که مواد خارجی و زائد از جمله ویروس ها و باکتری ها را فیلتر می‌کنند. غده‌های لنفاوی در سراسر بدن شما وجود دارد.

به طور معمول غدد لنفاوی مانند نخود سفت احساس می شوند. اما وقتی عفونت دارید غدد لنفاوی شما گلبول‌های سفید بیشتری را برای مبارزه با میکروب‌ها تولید می‌کنند. این باعث می‌شود که آنها متورم، بزرگ و نرم شوند.

اگرچه غیر معمول است اما ممکن است COVID-19 باعث تورم غدد لنفاوی در گردن یا زیر فک شود. برای آشنایی بیشتر با رابطه کرونا و غدد لنفاوی ادامه مطلب را مطالعه کنید.

کارشناسان ما می‌توانند در مورد تست کرونا در منزل شما را راهنمایی کنند. 

دکمه تماس برای مشاوره رایگان

 

کرونا و التهاب غدد لنفاوی

شما احتمالا با لیست علائم رایج کرونا که در زیر آمده است آشنا هستید:

  • تب یا لرز
  • سرفه کردن
  • تنگی نفس یا مشکل در تنفس
  • خستگی
  • درد عضلات یا بدن
  • سردرد
  • از دست دادن حس چشایی و بویایی
  • گلو درد
  • احتقان یا آبریزش بینی
  • تهوع یا استفراغ
  • اسهال

با این حال مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) خاطر نشان می‌کند که علائم مرتبط با ویروس کرونا جدید می‌تواند به طور منحصر به فرد در هر شخص ظاهر شود، یعنی که یک فرد می تواند تجربه کاملاً متفاوتی نسبت به شخص دیگر داشته باشد.

یکی از علائم شما ممکن است زیاد درباره آن نشنیده باشید تورم غدد لنفاوی است. علائم کم تر رایج دیگر سرگیجه، کمردرد یا بثورات پوستی عجیب هستند.

غدد لنفاوی جایی هستند که سیستم ایمنی گردن در آن قرار دارد، بنابراین هرگونه عفونت در سر یا گردن باعث فعال شدن غدد لنفاوی و ملتهب شدن آنها می‌شود.

کرونا و غدد لنفاوی

در سایت کلینیک مایو(Mayo Clinic) در مورد علت تورم غدد لنفاوی بیشتر بخوانید: 

غده‌های لنفاوی خوشه‌های کوچک، لوبیایی یا گرد شکلی از سلول‌ها هستند. در درون آنها ترکیبی از انواع مختلف سلول‌های سیستم ایمنی وجود دارد. غدد لنفاوی از بدن در برابر مهاجمان محافظت می‌کنند. غدد لنفاوی به صورت گروهی در بدن وجود داشته و هر کدام از آنها ناحیه خاصی را پوشش می‌دهند. اما بیشتر افراد با تور م غدد لنفاوی در ناحیه گردن، زیر چانه، زیر بغل و کشاله ران مواجه می‌شوند. محل تورم غدد لنفاوی می‌تواند به شناسایی علت زمینه‌ایی کمک کند.

عفونت، شایع‌ترین علت تورم غدد لنفاوی است، بخصوص عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی. از دیگر دلایل تورم غدد لنفاوی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • گلودرد استرپتوکوک
  • سرخک
  • عفونت گوش
  • دندان عفونی (آبسه)
  • مونونوکلئوز
  • عفونت‌های پوستی یا زخم ، مانند سلولیت
  • ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) 

در ادامه به سوالات رایج در رابطه با کرونا و غدد لنفاوی پاسخ می‌دهیم.

 

چه چیزی باعث تورم غدد لنفاوی می شود؟ و التهاب غدد لنفاوی چه حسی دارد؟

ما صدها غده لنفاوی (غدد کوچک و لوبیایی شکل) در سراسر بدن خود داریم. آنها جزء اصلی سیستم ایمنی هستند و هنگامی که به عفونت پاسخ می دهند بزرگتر می‌شوند. چرا؟ طبق تعریف انجمن سرطان آمریکا (ACS)، غدد لنفاوی مایعات، مواد زائد و سلولهای بد را جمع آوری می کنند تا از بدن خارج شوند.

مایع لنفاوی که از طریق مجاری لنفاوی حرکت می کند حاوی لنفوسیت ها (گلبول های سفید خون) است که به بدن شما در مقابله با عفونت ها و بیماری ها کمک می کند.

غده‌ها می‌توانند مانند برآمدگی‌های کوچک، لاستیکی و اندازه نخود یا برآمدگی‌های بزرگ، نرم و به اندازه گیلاس و حتی  برآمدگی های بزرگتر، بسیار لطیف و اندازه آلو باشند.  آنها در سراسر بدن شما از جمله گردنو کشاله ران وجود دارند، با این حال معمولاً فقط غدد یک ناحیه از بدن در یک زمان متورم می شوند.

 

آیا هرگاه غدد لنفاوی شما ملتهب شود نشانه  ابتلا به کرونا است؟

 جواب خیر است زیرا ممکن است این التهاب علت های دیگری نیز داشته باشد. اما یکی از علائم غیر رایج کرونا التهاب غدد لنفاوی است و اگر علائمی را تجربه می‌کنید که در لیست علائم رایج وجود ندارد باید همچنان به علائم خود توجه نشان دهید زیرا سیستم ایمنی بدن افراد مختلف به صورت متفاوتی به این ویروس واکنش نشان می‌دهد.

برای انجام تست کرونا در خانه بمانید و فقط بر روی دکمه زیر کلیک کنید. کارشناسان ما در خانه شما را ملاقات خواهند کرد. 

ثبت رایگان درخواست تست کرونا در منزل

 

آیا تورم غدد لنفاوی از علائم احتمالی COVID-19 است؟

بین کرونا و غدد لنفاوی رابطه وجود دارد، اما نمی‌توان تورم غدد لنفاوی را به طور مستقیم به کووید۱۹ نسبت داد.  غدد متورم نشانه فوری کرونا نیستند اما یک علامت احتمالی هستند. به هر حال بدن شما در حال تلاش برای مبارزه با ویروس و جلوگیری از ورود آن به حفره قفسه سینه و ریه‌ها است.

دو مطالعه کوچک که در The Lancet: Infectious Diseases منتشر شده است نشان می دهد که گره های لنفاوی متورم در کمتر از۱۰ درصد بزرگسالانی که دارای عفونت کرونای تأیید شده بودند وجود دارد. تمایز بین غدد لنفاوی گردن متورم شده ناشی از عفونت کرونا و  غدد متورم ناشی از بیماریهای ویروسی گذشته یا دیگر بیماریها بسیار دشوار است.

 

درد غدد لنفاوی گردن و کرونا

تورم غدد لنفاوی به ویژه در ناحیه گردن نشانه بارز هرگونه عفونت ویروسی یا باکتریایی در دستگاه تنفسی فوقانی (بینی ، دهان ، گلو و غیره) است. اگر غدد لنفاوی شما متورم شده است نمی‌شود فورا آن را نشانه کرونا دانست مگر اینکه اخیرا با فردی مبتلا به کرونا در ارتباط بوده باشید. توصیه می‌شود که روی علائم دیگری مانند تب، سردرد، لرز یا بدن درد تمرکز کنید. اگر علائمی به جز تورم غدد لنفاوی گردن دارید توصیه می‌شود خود را از بقیه افراد منزل جدا کرده و تست کرونا بدهید اما اگر غدد لنفاوی تنها علامت شما است لطفاً برای معاینه کامل به پزشک مراجعه کنید. برای این منظور می‌توانید از خدمت پزشک در منزل هومکا استفاده کنید. 

بر اساس یک مقاله معتبر در سال ۲۰۲۰ ، تورم غدد لنفاوی از علائم معمول COVID-19 نیست. با این حال گزارش هایی در مورد افرادی که مبتلا به COVID-19 هستند و با این علامت مواجه شده اند وجود دارد.

شایع ترین علائم کرونا در گردن و گلو عبارتند از :

  • سرفه کردن
  • گلو درد
  • درد عضلانی  که ممکن است ناحیه گردن را تحت تاثیر قرار دهد. 

برای انجام تست کرونا در منزل با کارشناسان ما تماس بگیرید. 

دکمه تماس برای ثبت رایگان درخواست

 

کرونا و درد غدد لنفاوی زیر بغل

همانطور که گفته شد غدد لنفاوی در سراسر بدن از جمله در زیر بغل وجود دارند. درد غدد لنفاوی در ناحیه زیر بغل جز علائم کرونا محسوب نمی‌شود ولی اگر واکسن کرونا زده باشید ممکن است دچار درد غدد لنفاوی زیر بغل شوید. تورم غدد لنفاوی در زیر بغل دومین واکنش محلی رایج بعد از واکسیناسیون است.

اگر در ناحیه زیر بغل خود احساس درد و تورم می‌کنید و علائم دیگر کرونا را نیز دارید بهتر است آزمایش دهید تا از سلامت خود اطمینان حاصل کنید. به طور کلی تورم غدد لنفاوی در هر ناحیه از بدن از جمله زیر بغل می‎تواند نشانه ای از وجود عفونت در بدن باشد، برای تشخیص دقیق نوع عفونت و معاینه حتما به پزشک مراجعه کنید.

کرونا و غدد لنفاوی

 

واکسن کرونا و تورم غدد لنفاوی

ممکن است بعد از دریافت واکسن کرونا تورم غدد لنفاوی ایجاد شود. تورم  به طور معمول در ناحیه گردن یا زیر بغل و همچنین در نزدیکی بازویی که واکسن دریافت کرده اید ایجاد می شود.

در مقاله‌ای در سال ۲۰۲۰ بیان شده است که ۴ نفر از ۸۰ نفر پس از دریافت اولین دوز واکسن دچار تورم غدد لنفاوی در گردن شدند. همچنین بر اساس سند مورد اعتماد سازمان غذا و دارو (FDA) تورم غدد لنفاوی در زیر بغل دومین واکنش محلی شایع بود. واکنشهای موضعی محدود به قسمت خاصی از بدن است.

ثبت رایگان درخواست تست کرونا در منزل

غدد لنفاوی متورم معمولاً ۲ تا ۴ روز پس از دریافت واکسن ظاهر می شود. این واکنش معمولاً با واکسن Moderna همراه است، اگرچه ممکن است در مورد واکسن Pfizer و دیگر واکسن‌ها نیز اتفاق بیفتد. این عارضه جانبی یک واکنش طبیعی به واکسن است.

واکسن باعث واکنش ایمنی می‌شود که باعث افزایش تولید گلبول‌های سفید برای مبارزه با پروتئین و یا ویروس ضعیف شده می شود که این به نوبه خود ممکن است باعث شود غدد لنفاوی شما متورم شود.

اگر گره های لنفاوی شما متورم شده است و احساس سفتی می‌کنند و یا برای چند هفته متورم باقی ماندند هوشمندانه است که به پزشک مراجعه کنید. تورم غدد لنفاوی می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله عفونت های سرماخوردگی و آنفولانزا، مونونوکلئوز، بیماری‌های مقاربتی، عفونت های پوستی، روماتیسم مفصلی و حتی انواع خاصی از سرطان ها ایجاد شود که همه آنها مستلزم بررسی دقیق پزشک هستند.

دسترسی سریع

سوالات متداول

غده‌های لنفاوی در بدن چه وظیفه‌ایی دارند؟
غده‌های لنفاوی جزیی از سیستم ایمنی بدن هستند. آنها در برابر مهاجمان از بدن محافظت می کنند.
غده‌های لنفاوی در کجای بدن قرار دارند؟
این غده‌ها در سراسر بدن یافت می‌شوند.
علت تورم غدد لنفاوی چیست؟
عفونت، شایع ترین علت تورم غدد لنفاوی است ، بخصوص عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی. از دیگر دلایل تورم غدد لنفاوی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:  گلودرد استرپتوکوک سرخک عفونت گوش دندان عفونی (آبسه) مونونوکلئوز عفونت‌های پوستی یا زخم ، مانند سلولیت ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV)
آیا کرونا منجر به تورم غدد لنفاوی می‌شود؟
این بیماری عوارض خود را به شکل‌های مختلف نشان می‌دهد. تورم غدد لنفاوی دلایل گسترده‌ایی دارد. بنابراین نمی‌توان اولین دلیل آن را بروز کرونا دانست. اگر در این مورد دلیل شناخته‌شده‌ایی وجود نداشته باشد. می‌توان از تورم غدد لنفاوی به عنوان عوارض کمتر شایع کرونا یاد کرد.
برای انجام تست PCR در منزل چه شرایطی لازم است؟
این تست به شرایط خاصی مانند ناشتا بودن نیاز ندارد. با این حال توصیه می‌شود با کارشناسان هوم‌کا تماس گرفته و شرایط قبل از تست را جویا شوید.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L