کرونا و سرطان
خانه
مقالات
کرونا و سرطان

کرونا و سرطان

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/05/02
ثبت رایگان درخواست

خدمت خود را انتخاب کنید

همه‌ی خدمات آزمایشگاهی، تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی قابل انجام است.
بررسی رابطه کرونا با انواع سرطان
چرا بیماران سرطانی باید بیش از دیگران در مقابل کرونا از خود محافظت کنند؟ آیا همه بیماران سرطانی به طور یکسان تحت تاثیر کرونا قرار می‌گیرند؟ مهمترین راهکار برای مقابله با کرونا در بیماران سرطانی چیست؟ بیماران سرطانی چگونه می‌توانند از خود در برابر کرونا محافظت کنند؟ با مطالعه مقاله زیر پاسخ این سوالات را خواهید یافت.

داستان کرونا و سرطان برای بیماران سرطانی می‌تواند داستان دلهره‌آور‌تری باشد. به هر حال سرطان بیماری خاصی است که به شدت سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و معمولا مسیر درمان دشوار و منحصر به فردی دارد. در اوضاعی که کرونا در سراسر جهان شیوع پیدا کرده است، بیماران سرطانی یکی از گروه‌های پر‌خطر و پر ریسک در ابتلا به کرونا هستند. به همین دلیل توصیه می‌شود از خدمت تست کرونا در منزل استفاده شود. به این ترتیب شرایطی ایمن برای آنها بوجود خواهد آمد. 

به طور کلی ابتلا به سرطان مانند ابتلا به فشار خون، بیماری‌های قلبی-عروقی و چاقی و بسیاری دیگر از بیماری‌های زمینه‌ای، یکی از فاکتورهای ریسک بیماری کووید ۱۹ محسوب می‌شود. واقعیت این است که بیماران مبتلا به سرطان به دلیل نقص ایمنی سیستمیک، در مقایسه با سایر گروه‌ها در برابر این بیماری آسیب‌پذیرترند.

برای مقابله با کرونا قدرتمند بودن سیستم ایمنی بدن بسیار بسیار اهمیت دارد. از آنجا که داروهای خاص بیماران سرطانی به شدت در کارکرد سیستم کلی بدن آنها تاثیر می‌گذارد، لذا این بیماران باید احتیاط بسیار بیشتری داشته باشند تا به کرونا مبتلا نشوند. 

حتی اگر پروسه درمان با داروهای شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی هم تمام شده باشد و بیمار سرطانی بهبود پیدا کرده باشد و به اوضاع عادی زندگی باز گشته باشد، باز هم لازم است با شدت بیشتری پروتکل‌های بهداشتی و خودمراقبتی را رعایت کند تا به کرونا مبتلا نشود.

اگر در این زمینه به راهنمایی نیاز دارید کافی است بر روی دکمه زیر کلیک کنید. کارشناسان هومکا به طور رایگان به شما مشاوره خواهند داد. 

call button consult

 

تاثیر کرونا بر انواع سرطان‌ها

تحقیقاتی که تا به امروز انجام شده است، نشان داده است که کووید ۱۹ تمام بیماران سرطانی را به یک میزان تحت تاثیر قرار نمی‌دهد؛ بیماران مبتلا به برخی از انواع سرطان‌ها مانند سرطان خون و ریه و همچنین افرادی که برای درمان تومور تحت جراحی قرار گرفته‌اند، بیش از سایرین در معرض خطر قرار دارند. این امر سبب می‌شود تا آنها به خدماتی نظیر ویزیت پزشک در منزل بیشتر نیاز داشته باشند. 

با وجود اینکه خطر ابتلای بیماران سرطانی غیرمتاستاتیک به علایم شدید کووید مشابه سایر گروه‌های جمعیتی است، بالا بودن سن این بیماران یک فاکتور خطر بسیار جدی است که موجب افزایش قابل توجه مرگ بیماران سرطانی در اثر ابتلا به کووید ۱۹ می‌شود.

در ادامه تاثیر کرونا بر انواع سرطان‌های شایع را به تفکیک شرح می‌دهیم؛

کرونا و سرطان

 

کرونا و سرطان خون

آنچه از تحقیق در مورد تاثیر کرونا در بیماران مبتلا به سرطان خون تا به امروز به دست آمده است، این است که بیماران مبتلا به سرطان خون در صورت ابتلا به کووید ۱۹، در مقایسه با سایرین ۵۷ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به عوارض شدید این بیماری هستند. البته سن بیمار نقش مهمی در افزایش شدت علایم دارد و افراد بالای ۸۰ سال، در معرض بیشترین خطر ابتلا به علایم شدید کرونا قرار دارند.

بر اساس اطلاعات آماری موجود در مورد بیماران سرطان خونی که به کووید ۱۹ هم مبتلا شده‌اند،بسته به سه فاکتور سن، جنس و نوع تومور واکنش بیمار متفاوت خواهد بود؛ اما معمولا در بیماران مسن‌تر مبتلا به لوسمی، در مقایسه با سایر بیماران سرطانی، علایم شدیدتری از کووید ۱۹ ظاهر می‌شود.

بد نیست بدانید که بیماری لوسمی نوعی بیماری حاصل از تولید بیش از حد سلول‌های خونی نابالغ است که در طول زمان مانع از رشد سلول‌های خونی نرمال می‌شوند. مراحل پیشرفت این بیماری بسیار سریع است و نیاز به درمان فوری دارد.

مطالعه دیگری در مورد کرونا و سرطان نشان داده است که در بیماران سرطانی دارای تومورهای جامد واکنش سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با  عفونت کرونا همانند سایر افرادی است که سرطان ندارند؛ اما در هر صورت افراد مبتلا به سرطان خون نسبت به عفونت کرونا آسیب پذیرترند.

بسیاری از سرطان‌ها، تومورهای جامد را تشکیل می‌دهند که توده‌ای از بافت هستند. سرطان خون، مانند لوسمی‌ها، تومورهای جامد ایجاد نمی‌کنند؛ متاسفانه تومورهای سرطانی بدخیم می توانند به بافت‌های مجاور گسترش یافته یا حمله کنند. علاوه بر این، برخی از سلول‌های سرطانی می‌توانند از طریق خون یا سیستم لنفاوی به نقاط دور دست بدن سفر کرده و تومورهای جدیدی را به دور از تومور اصلی تشکیل دهند. لذا برای کسی که مبتلا به سرطان خون است، ابتلا به کرونا می‌تواند بسیار تهدید کننده باشد.

سایت رسمی و معتبر موسسه ملی سرطان ایالات متحده (NCI) در این رابطه چنین گفته است:

افرادی که با سرطان خون دست و پنجه نرم می‌کنند، باید بیش از دیگران در مقابل کرونا از خود محافظت نمایند. این امر به سطح سلول‌های ایمنی بدن باز  می‌گردد. این افراد همواره با کاهش تعداد سلول‌های ایمنی مواجه هستند. به همین دلیل میزان کمتری از آنتی بادی در بدن آنها تولید خواهد شد. این امر سبب می‌شود تا بدن در برابر عفونت،‌کرونا و سایر بیماری‌های دیگر مقاومت کمتری از خود نشان دهد. 

این سوال برای بسیاری از بیماران مطرح است که آیا سابقه ابتلا به سرطان باعث می‌شود تا آنها نیز در برابر کووید ۱۹ آسیب‌پذیرتر باشند؟ نمی‌توان پاسخ شفاف و واضحی در این رابطه بیان کرد. برای رسیدن به نتیجه قطعی به تحقیقات بیشتری نیاز است. 

برای انجام تست کرونا در منزل هومکا می‌توانید بر روی دکمه زیر کلیک کنید. به این ترتیب درخواست شما به طور رایگان ثبت خواهد شد.

ثبت رایگان درخواست تست کرونا در منزل

 

کرونا و سرطان ریه

وقتی یک ماده‌ سرطان‌زا در تقسیم سلول‌های ریه اختلال ایجاد می‌کند، باعث تکثیر بی‌رویه‌ آنها شده و سرطان ریه را ایجاد می‌کند. این سلول‌ها کم‌کم یک توده (تومور) در ریه ایجاد می‌کنند و ریه سالمی را  که در مجاورشان هست، از بین می‌برند. در‌‌ نهایت، این سلول‌های سرطانی می‌توانند در غدد لنفاوی نزدیک ریه و سایر بخش‌های بدن پخش شوند و متاستاز کنند. در این بین کبد، استخوان، غدد فوق‌کلیوی و مغز جاهایی هستند که بیشترین احتمال دریافت متاستاز را دارند.

بدیهی است که وقتی ریه یکی از مهمترین بخش‌هایی از بدن باشد که تحت تاثیر ویروس کرونا قرار می‌گیرد، قطعا ابتلا به کرونا برای بیمار مبتلا به سرطان ریه می‌تواند سخت و متاسفانه حتی کشنده باشد. لذا بیماری که به سرطان ریه مبتلا است، حتما و قطعا باید صد چندان برای مبارزه با کرونا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کند.

گرچه بعضی از داروهای سرطانی از جمله سرطان ریه می‌تواند از ساخت ژنوم SARS-CoV-2 و در نتیجه تکثیر SARS-CoV-2  جلوگیری کند. با این حال مضرات و عوارض جانبی داروهای سرطانی، مانعی بزرگ برای استفاده از آنها برای مقابله با کرونا محسوب می‌شود. یک بیمار سرطان ریه باید در دوران کرونا برای حفظ سلامتی خود احتیاط بیشتری کند. به همین دلیل توصیه می‌شود از خدماتی نظیر پرستار در منزل،‌ تزریقات در منزل و ... استفاده شود. 

کرونا و سرطان

 

کرونا و سرطان روده

سرطان روده یکی از سرطان‌های شایع است که قربانیان زیادی دارد. این سرطان، روده بزرگ را درگیر می‌کند. روده بزرگ در قسمت پایانی دستگاه گوارش قرار دارد.  این بیماری معمولا در افراد مسن رخ می‌دهد، ولی این به این معنا نیست که گروه‌های سنی دیگر به آن مبتلا نمی‌شوند. بد نیست بدانید که برخی از سرطان‌ها از جمله سرطان روده بزرگ، در ابتدا قابل تشخیص نیستند؛ بیشتر سرطان‌های روده بزرگ به دلیل رشد غیر طبیعی سلول‌ها در سطح داخلی روده بزرگ یا راست روده رخ می‌دهند و به پولیپ تبدیل می‌شوند. برخی از پولیپ‌ها می‌توانند با گذشت زمان که ممکن است سال‌ها طول بکشد، به سرطان تبدیل شوند. البته باید این نکته را ذکر کنیم که تمام پولیپ‌ها به سرطان تبدیل نمی‌شوند. احتمال تغییر پولیپ بستگی به نوع آن دارد.

حال اگر بیماری که از سرطان روده رنج می‌برد، به کووید ۱۹ هم مبتلا شود، بدیهی است که شرایط خاص‌تری نسبت به یک فرد بدون بیماری زمینه‌ای دارد. در هر صورت هر شکلی از سرطان به شدت سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین ابتلا به کووید ۱۹ در یک بیمار مبتلا به سرطان روده بسیار خطرناک‌تر از ابتلای فردی بدون بیمار زمینه‌ای به این ویروس است.

به طور کلی داروهای مربوط به درمان سرطان به شدت کل سیستم بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند. لذا یک بیمار سرطانی (هر نوعی از سرطان) چه در مرحله درمان و دریافت داروها و چه پس از آن باید مراقبت‌های ویژه‌تری از خود داشته باشد. شاید به همین دلیل است که بیشتر خانواده‌ها ترجیح می‌دهند از خدمات درمانی مانند تزریقات در منزل بهره ببرند. 

البته هرگز نمی‌گوییم که بیمار مبتلا به سرطان (هر نوعی از سرطان) از ابتلا به کووید ۱۹ جان سالم به در نمی‌برد؛ بلکه احتمالا برای سپری کردن طول درمان سختی بیشتری می‌کشد و به مراقبت بیشتری نیاز دارد.

کارشناسان هومکا می‌توانند در رابطه با کرونا و سرطان به شما مشاوره دهند. کافی است بر روی دکمه زیر کلیک کنید. 

call button consult

 

کرونا و سرطان کبد

کبد عضو فوق‌العاده مهم و حیاتی در بدن است که به طور مداوم خون موجود در بدن را فیلتر می‌کند. سرطان کبد یکی از بیماری‌های مزمن است که عواقب بسیار وخیمی می‌تواند داشته باشد.  کبد مواد مغذی و داروهای جذب شده از دستگاه گوارش را به مواد شیمیایی آماده برای استفاده سلول‌های بدن تبدیل می‌کند. کبد بسیاری از کارهای مهم دیگر مانند دفع سموم از خون و آماده سازی آنها برای دفع را انجام می‌دهد. به همین دلیل بیماری‌های کبدی از جمله سرطان کبد به شدت تهدید کننده سلامتی هستند.

گرچه هنوز و فی‌الحال اطلاعاتی درباره تاثیر بیماری‌های کبد بر روند بیماری Covid- 19 وجود ندارد، اما به طور کلی بیماران مبتلا به سرطان کبد و افرادی که پیوند کبد داشته‌اند، از گروه‌های آسیب‌پذیر در برابر ویروس کرونا محسوب می‌شوند و احتمالا در معرض ریسک بالای آلودگی با علایم شدید بیماری قرار دارند.
بر اساس مطالعات موجود افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن کبدی در شرایط همه گیری ویروس کرونا بسیار حساس هستند و به مراقبت‌های ویژه‌ای نیاز دارند.

این افراد باید تمام پروتکل‌های بهداشتی از جمله رعایت همه جانبه اصول بهداشتی، شستن مداوم دست، ضد عفونی‌کردن سطوح، خانه نشینی و رعایت فاصله با افراد دیگر را جدی بگیرند.

 

کرونا و سرطان معده

معده یک کیسه عضلانی است که در وسط و بالای شکم، درست زیر جناغ سینه قرار دارد و مسئول هضم است. سرطان معده در واقع به رشد غیرطبیعی سلول‌های معده گفته می‌شود. سرطان معده می‌تواند در هر قسمت از معده ایجاد شود.

با توجه به اینکه برای درمان سرطان معده نیز اقدامات درمانی مشابه سایر سرطان‌ها از جمله جراحی، شیمی‌درمانی و پرتو درمانی و ... انجام می‌شود، بدیهی است که سیستم ایمنی بدن به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد و همانطور که برای مبارزه با ویروس کرونا سیستم ایمنی باید قدرتمند و سالم باشد، لذا کرونا در بدن یک بیمار مبتلا به سرطان از جمله سرطان معده می‌تواند تاثیرات عمیق‌تری بگذارد. لذا حتما لازم و واجب است که بیماران توجهات لازم و کافی در رعایت بهداشت و فاصله‌گذاری اجتماعی را داشته باشند و در وهله اول خودشان ضامن سلامتی خودشان باشند.

کرونا و سرطان

 

کرونا و سرطان حنجره

در نتیجه تشکیل سلول‌های غیرطبیعی به شکل کنترل نشده در ناحیه گلو، سرطان اتفاق می‌افتد. بسته به محل میزبانی از تومور در گلو ، دو شکل از سرطان رخ می‌دهد؛ یکی سرطان حلق و دیگری سرطان حنجره. در سرطان حنجره، تارهای صوتی و سایر قسمت‌های گلو مثل لوزه یا حلق دهانی می‌توانند میزبان تومور باشند.

هنگامی که حنجره دچار مشکل می‌شود، معمولا اولین علامت گرفتگی صدا است. علت گرفتگی صدا از یک عفونت ویروسی ساده مانند سرماخوردگی تا بیماری‌های جدی مانند سرطان حنجره متفاوت است.

به طور کلی استفاده نادرست از حنجره مانند صحبت زیاد و طولانی، بلند صحبت کردن و فریاد زدن، صحبت با فشار زیاد و همراه با استرس بالا و یا در محیط‌های شلوغ و پر سر و صدا که در آن فرد مجبور است بلندتر از حد معمول صحبت کند، منجر به تغییر بافتی تارهای صوتی و آسیب آن می‌شود.

همچنین تماس با مواد محرک مانند سیگار و دخانیات، الکل، تریاک و ترکیبات آن، تماس شغلی با مواد آسیب‌رسان مانند ذرات چوب، نیکل و آزبست و آلودگی هوا، می‌توانند از دیگر علل شایع گرفتگی صدا باشند.

به علاوه آلرژی، ریفلاکس و برگشت محتویات معده به داخل گلو و حنجره به عنوان دیگر علل گرفتگی صدا شناخته می‌شود.

سرطان حنجره معمولا در سن بالای ۵۰ سال اتفاق می‌افتد و احتمال آن در افرادی که سیگار و دخانیات، الکل و تریاک استفاده می‌کنند، بیشتر است. شایع‌ترین علامت سرطان حنجره هم گرفتگی صدا است. گلودرد مزمن، احساس گیر کردن جسم خارجی در گلو، بلع دشوار و دردناک و تنگی نفس، از دیگر علائم آسیب حنجره هستند.

 چنانچه گرفتگی صدا بیش از ۲ هفته طول بکشد، حتما لازم است حنجره بررسی شود.

ابتلا به کرونا در بیماران مبتلا به سرطان حنجره به دلیل پیش گرفتن پروسه‌های درمانی مشابه و تحت تاثیر قرار گرفتن سیستم ایمنی بدن، می‌تواند سخت‌تر باشد.

به طور کلی کرونا و سرطان هم می‌تواند خطرناک و ترسناک باشد و هم کاملا عادی و معمولی. این موضوع به فاکتورهای بدنی بسیار زیادی بستگی دارد. فراموش نکنید که ابتلا به سرطان هرگز به معنی پایان زندگی نیست.

برای انجام تست کرونا در منزل کافی است بر روی دکمه زیر کلیک کنید. 

ثبت رایگان درخواست تست کرونا در منزل

 

از هومکا کمک بگیرید.

اگر مبتلا به هر نوعی از سرطان هستید و هم اکنون نیاز دارید که تست کرونا بدهید، با کمک گرفتن از هومکا می‌توانید تمام نیازهای خود را به صورت کامل و یکپارچه تامین کنید. ما می‌دانیم که در بیماران سرطانی ابتلا به کرونا با استرس بیشتری همراه است، از همین جهت در کنار شما هستیم تا با انجام هر نوع مراقبت و آزمایش و اجرای درمان‌های لازم سلامتی را به شما برگردانیم.

این مجموعه شامل خدمات متنوع آزمایشگاهی، درمانی و مراقبتی است که از آن جمله می‌توان به آزمایش در منزل،‌ فیزیوتراپی در منزل،‌ پزشک در منزل و ... است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید به وبسایت هومکا سر بزنید.

دسترسی سریع

درخواست خدمت

کافیست فرم را پر کنید و دکمه "ثبت نهایی درخواست" را بزنید. همکاران ما به زودی با شما تماس خواهند گرفت.
جزئیات درخواست
شهر*
شهر موردنظرت رو انتخاب کن
نوع خدمت*
خدمت موردنظرت رو انتخاب کن
اطلاعات درخواست
فایل ضمیمه
محاسبه هزینه
هزینه خدمت
۰ تومان
هزینه خدمات در محل
- تومان
مالیات بر ارزش افزوده
۰ تومان
هزینه مشاوره و تجویز نسخه
تومان
هزینه تفسیر آزمایش
تومان
تخفیف
۰ ۰ تومان
مجموع هزینه‌ها
۰ تومان
اطلاعات تماس
کد تخفیف:
discount-icon
بررسی

کد معرف:
discount-icon
بررسی

سوالات متداول

چرا بیماران سرطانی بیش از دیگران در معرض ابتلا به کووید ۱۹ قرار دارند؟
افرادی که به سرطان مبتلا هستند، سیستم ایمنی ضعیفی دارند. میزان سلول‌های ایمنی در این بیماران کمتر از افراد عادی است. به همین دلیل در برابر عوامل بیماری‌زا مقاومت کمتری از خود نشان می‌دهند.
آیا کرونا همه بیماران سرطانی را به طور یکسان تحت تاثیر قرار می‌دهد؟
کرونا بیماری نوظهوری است و همه ابعاد آن برای محققان آشکار نیست. با توجه به نتایجی که تاکنون به دست آمده است افرادی که به سرطان خون مبتلا هستند،‌ بیش از بیماران سرطانی دیگر تحت تاثیر کرونا قرار می‌گیرند.
آیا افرادی که سابقه ابتلا به سرطان را دارند در برابر کرونا آسیب‌پذیرتر هستند؟
به طور کلی توصیه می‌شود افرادی که سابقه ابتلا به سرطان را دارند باید بیش از دیگران پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.
آیا ابتلا به کرونا زندگی بیماران سرطانی را تهدید می‌کند؟
سرطان به تنهایی بیماری کشنده‌ایی بوده و کووید ۱۹ نیز بیماری خطرناک و مرموزی است. هرگز نمی‌توان گفت بیماران سرطانی پس از ابتلا به کرونا زندگی خود را به طور قطع از دست می‌دهند. این موضوع به فاکتورهای زیادی مانند وضعیت سلامتی بیماری،‌ نوع سرطان،‌ میزان گسترش بیماری، سن و ... بستگی دارد.
آیا تست کرونا برای بیماران سرطانی در منزل انجام می‌شود؟
انجام تست کرونا در منزل به امکانات و شرایط پیچیده‌ایی نیاز نداشته و به راحتی در منزل انجام می‌شود.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل