کرونا و سطح اکسیژن خون
خانه
مقالات
کرونا و سطح اکسیژن خون

کرونا و سطح اکسیژن خون

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/05/02
ثبت رایگان درخواست

خدمت خود را انتخاب کنید

همه‌ی خدمات آزمایشگاهی، تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی قابل انجام است.
علائم کاهش اکسیژن در بیماران کرونایی را بشناسید.
وقتی صحبت از کاهش سطح اکسیژن خون می‌شود، تنگی نفس اولین چیزی است که به آن فکر می‌کنیم‌. در واقع همین طور است. اما بسیاری از بیماران کرونایی متوجه کاهش سطح اکسیژن خون نمی‌شوند، به همین دلیل به طور جدی با کرونا درگیر شده و خیلی دیر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. این امر زندگی آنها را تهدید خواهد کرد. مطالعه این مقاله در این روزهای کرونایی به شدت به شما توصیه می‌شود.

کرونا ویروس مدت زمان کوتاهی نیست که در ایران شیوع پیدا کرده و ما بیش از یکسال است که در حال مبارزه با این ویروس منحوس هستیم. در این راستا سازمان بهداشت و درمان بهترین روش برای جلوگیری از عوارض شدید و کاهش سطح مرگ و میر از مردم می‌خواهند که با انجام بموقع تست کرونا و روش‌های مورد تایید کنترل بیماری، سطح ایمنی و سلامت خود را افزایش دهند. هومکا برای ارائه خدمت تست کرونا در منزل، آماده است. همین حالا از مشاوره رایگان کارشناسان ما بهره‌مند شوید. متخصصان ما به سوالات شما در زمینه کرونا و سطح اکسیژن پاسخ می‌دهند. 

دکمه تماس برای مشاوره رایگان

خیلی از بیماران بستری مبتلا به کرونا با کاهش سطح اکسیژن خون مواجه می‌شوند که این به علت مراجعه دیر هنگام و عدم استفاده از پالس اکسیمتر برای بررسی اکسیژن خون است. چنانچه شما شرایط خروج از منزل یا محل کارتان را ندارید می‌توانید از خدمات آزمایش در منزل و محل کار هومکا استفاده کنید.

کرونا و سطح اکسیژن خون

 

میزان اکسیژن نرمال خون در کرونا

در موارد گزارش شده از ابتلا به کرونا ویروس برخی از بیماران دچار کاهش سطح اکسیژن می‌شوند اما اصلا از تنگی نفس شکایت نمی‌کنند. در حالت طبیعی اگر بیماران مبتلا دچار کاهش سطح اکسیژن خون شوند حملات تنفسی شدید را تجربه می‌کنند و از کاهش توان تنفسی شکایت خواهند داشت.

اگر از پالس اکسیمتر برای سنجش اکسیژن خون استفاده کنند باید بین ۱۰۰ تا ۹۷ باشد. البته باید توجه کرد که برخی پیش از ابتلا به کرونا ویروس از بیماری‌های ریوی رنج می‌برند و این باید هنگام تست اکسیژن خون با پالس اکسیمتر مورد توجه قرار بگیرد.

در صورتی که پس از استفاده پالس اکسیمتر سطح اکسیژن خون بیمار کمتر از ۹۰ گزارش شود، وضعیت او بحرانی و نگران کننده است. اما چرا این موضوع باعث نگرانی می‌شود؟

هنگامی که اکسیژن موجود در خون به کمتر از ۹۰ برسد به این معناست که اندام‌ها بخصوص مغز و قلب و دیگر اعضای مهم بدن اکسیژن کافی دریافت نمی‌کنند و این در درجه اول به معنای تخریب و مرگ سلولی خواهد بود. اکسیژن مورد نیاز برای بقای اندام‌ها توسط گلبول‌های قرمز جابجا و فراهم می‌شود، بنابراین با کاهش سطح اکسیژن خون عملکرد اندام‌ها بخصوص مغز دچار اختلال شده و کم کم فرد را به مرگ نزدیک می‌کند.

اما یک سوال مهم؛ آیا پالس اکسیمتر می‌تواند به طور دقیق به تشخیص کرونا کمک کند؟ سایت Houston Methodist به این سوال پاسخ داده است: 

کروناویروس از طریق سیستم تنفسی وارد بدن شده و باعث التهاب و آسیب ریه‌ها می‌شود. این امر انتقال اکسیژن در بدن را مختل می‌کند. اختلال اکسیژن در مراحل مختلف COVID-19 می‌تواند، رخ دهد. بنابراین دستگاه اکسیژن فقط برای افرادی نیست که به طور خطرناک با این ویروس درگیر شده‌اند.  

بسیاری از بیماران از  نظر ظاهری خوب به نظر می‌رسند، اما سطح اکسیژن خون آنها پایین است. حال سوال مهم این است که آیا اکسی‌متر  به تشخیص زودهنگام COVID-19 کمک می‌کند؟

 همه افرادی که آزمایش کرونای آنها مثبت است، سطح اکسیژن پایینی ندارند. بنابراین نمی‌توان صرفا به نتیجه دستگاه اکسیمتر  اعتماد کرد. 

برای انجام تست کرونا در منزل به هومکا اعتماد کنید. 

ثبت رایگان درخواست تست کرونا در منزل

 

آیا می‌توانیم کاهش سطح اکسیژن را با علائم تشخیص دهیم؟

بله می‌توانیم کاهش سطح اکسیژن نرمال خون را با مشاهده علائمی تقریبا تشخیص دهیم. چرا که اشاره کردیم هرچه سطح اکسیژن از میزان نرمال کاهش پیدا کند عملکرد اندام‌ها کمتر شده، دچار اختلال می‌شود یا اینکه عوارضی شدید بروز می‌کنند. بنابراین شما می‌توانید با علائم زیر نسبت به کاهش سطح اکسیژن خون مشکوک شوید:

  • سردرد و سرگیجه

سردرد و سرگیجه می‌تواند یکی از علائم اصلی کاهش سطح اکسیژن خون باشد. چراکه اکسیژن رسانی خوبی به مغز صورت نمی‌گیرد و عملکرد مغز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. به همین علت بیمار مرتب احساس سردرد دارد و سرگیجه‌اش برطرف نمی‌شود. این سرگیجه همراه با عدم تعادل، حالت تهوع و بی‌حالی همراه خواهد بود.

  • نوسان فشار خون

در صورتی که چند بار فشار خون بیمار مبتلا به کرونا مورد بررسی قرار گیرد و هر بار فشار خون سطحی غیرطبیعی را نشان دهد، می‌توان به کاهش سطح اکسیژن خون مشکوک شد. البته دقت کنید که کاهش اکسیژن خون سبب می‌شود که بیمار دچار بی‌ثباتی فشار شود و مدام فشارخونش افزایش پیدا کند.

  • تنگی نفس و تنفس سریع

نفس تنگی یکی از علائم شایع کاهش سطح اکسیژن خون است. چرا که اکسیژن کافی به ریه‌ها نمی‌رسد و دستگاه تنفسی به سختی پر و خالی می‌شود. به همین علت ریه مجبور به فعالیت بیشتر شده و بیمار دچار تنفس سریع می‌شود. از طرفی ضربان قلب نیز افزایش پیدا می‌کند، چراکه قلب برای جبران کمبود اکسیژن مجبور است بیشتر تلاش کند.

کرونا و سطح اکسیژن خون

  • اختلال در بینایی

در صورتی که بیمار از دو بینی، تار شدن دید یا اختلالات شایع بینایی شکایت کند احتمالا اکسیژن خونش در حال کاهش پیدا کردن است. در این مورد معمولا بیمار دچار کاهش سطح هوشیاری، ضعف و بی‌هوشی نیز می‌شود. 

  • کاهش قدرت تمرکز

کرونا و سطح اکسيژن بر قدرت تمرکز تاثیرگذار هستند. کمتر شدن اکسیژن خون بیش از هر عضوی به مغز آسیب می‌زند، چرا که فعالیت تمام اعضای بدن به مغز وابسته است. بنابراین حتی قوه تفکر و تصمیم‌گیری بیمار نیز مختل می‌شود اگر اکسیژن کافی به مغز نرسد. در این حالت بیمار نمی‌تواند روی مورد بخصوصی تمرکز کند و تعادل حرکتی و رفتاری‌اش ازبین می‌رود.

همین حالا برای ثبت رایگان درخواست خود کلیک کنید.

دکمه تماس برای ثبت رایگان درخواست

 

بالا بودن اکسیژن خون در کرونا

افزایش سطح اکسیژن خون در بیماران مبتلا به کرونا می‌تواند امید بخش باشد. چرا که نشان می‌دهد اعضای بدن بخصوص مغز اکسیژن کافی دریافت می‌کنند و عملکردشان رو به بهبود است. در صورتی که بیمار کرونایی با سطح اکسیژن کمتر از ۹۰ در شرایط افزایش اکسیژن خون قرار بگیرد نشانه بهبود و واکنش بدن به درمان خواهد بود.

ثبت رایگان درخواست تست کرونا در منزل

 

پایین بودن اکسیژن خون در کرونا

سطح اکسیژنی که در پالس اکسیمر نشان داده می‌شود، تعیین می‌کند که چه میزان اکسیژن به سلول‌ها می‌رسد و بدن در حال تخریب سلولی نیست یا اینکه کمبودی در جسم بخصوص دستگاه تنفسی بوجود نیامده است. Spo2 به این معناست که اکسیژن رسانی در ریه‌ها در حالت نرمال است، گلبول‌های قرمز اکسیژن کافی دریافت می‌کنند و دیگر ارگان‌های بدن نیز به صورت طبیعی در حد رضایت بخش از اکسیژن بهرمند شده و سلامت هستند.

حال اگر مبتلا به کرونا باشید و این سطح اکسیژن خون ناگهان یا به تدریج کاهش پیدا کند، مسئله جدیست و سریعا باید این کمبود و کاهش سطح اکسیژن کنترل و مهار شود. در واقع بیمار کرونایی در این حالت باید حتما بستری شود، در قرنطینه باشد و با استفاده از دستگاه اکسیژن ساز یا در شرایط بدتر با ونتیلاتور اکسیژن کافی دریافت کند.

در صورتی که محدود اکسیژن خون بیمار مبتلا به کرونا به ۷۵ تا ۱۰۰ برسد، بیمار شرایط پایدار دارد و می‌توان به درمان و قرنطینه امیدوارتر بود. اما اگر اکسیژن خون کمتر از ۷۵ باشد بروز اختلالات شدید تنفسی، سکته قلبی، کاهش هوشیاری و خطر مرگ بیمار را تهدید خواهند کرد.

برای تشخیص کرونا و سطح اکسیژن، بهتر است سریعا نسبت به دریافت ویزیت پزشک درمنزل و انجام تست کرونا اقدام فرمایید. انجام معاینه پزشکی و تست کرونا در منزل نیز میسر است اگر از خدمات پزشکی و آزمایشگاهی هومکا در منزل استفاده کنید.

دسترسی سریع

درخواست خدمت

کافیست فرم را پر کنید و دکمه "ثبت نهایی درخواست" را بزنید. همکاران ما به زودی با شما تماس خواهند گرفت.
جزئیات درخواست
شهر*
شهر موردنظرت رو انتخاب کن
نوع خدمت*
خدمت موردنظرت رو انتخاب کن
اطلاعات درخواست
فایل ضمیمه
محاسبه هزینه
هزینه خدمت
۰ تومان
هزینه خدمات در محل
- تومان
مالیات بر ارزش افزوده
۰ تومان
هزینه مشاوره و تجویز نسخه
تومان
هزینه تفسیر آزمایش
تومان
تخفیف
۰ ۰ تومان
مجموع هزینه‌ها
۰ تومان
اطلاعات تماس
کد تخفیف:
discount-icon
بررسی

کد معرف:
discount-icon
بررسی

سوالات متداول

برای تشخیص کرونا به چه پزشکی مراجعه کنم؟
پزشکان عمومی می‌توانند در تشخیص و درمان کرونا به شما کمک کنند.
آیا همه بیماران کرونایی با کاهش سطح اکسیژن خون مواجه می‌شوند؟
برخی بیماران با علائم رایج کرونا درگیر هستند اما نشانه‌ایی از کاهش سطح اکسیژن در آنها دیده نمی‌شود.
کدام تست برای تشخیص کرونا کاربرد دارد؟
تست PCR معتبرترین تست برای تشخیص کرونا است؟
هزینه تست کرونا در منزل چقدر است؟
قیمت آزمایش کرونا در منزل با توجه به تعرفه آن تعیین می‌شود. با کارشناسان هومکا تماس بگیرید.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل