آزمایش Coombs Wright
خانه
مقالات
آزمایش Coombs Wright

آزمایش Coombs Wright

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/02/04
ضرورت آزمایش Coombs Wright چیست؟
آزمایش Coombs Wright چیست؟ اگر فردی به بیماری تب مالت دچار شود باید این آزمایش را بدهد. این بیماری عفونی بوده و از جمله بیماری‌های مشترک دام و انسان به‌شمار می‌آید. خوردن محصولات لبنی آلوده یکی از مهم‌ترین راه‌های انتقال این بیماری است. همچنین افرادی که در مزرعه و دامداری کار می‌کنند بیشتر در معرض تب مالت قرار دارند.

بروسلز یا تب مالت بیماری عفونی است که توسط باکتری ایجاد می‌شود. افراد ممکن است به علت تماس با حیوانات آلوده یا محصولات حیوانی به باکتری به این بیماری مبتلا شوند. حیواناتی، مانند گوسفند، گاو، بز، خوک و سگ بیشتر به این باکتری آلوده می‌شوند. برای تشخیص این بیماری از آزمایش Coombs Wright استفاده می‌شود. با هومکا همراه شوید تا بیشتر راجع به این آزمایش و بیماری‌های مربوط به آن بدانید. 

این مقاله با هدف آشنایی بیشتر شما با آزمایش Coombs Wright تنظیم شده است. لطفا برای بررسی نتیجه آزمایش حتما با پزشک متخصص مشورت داشته باشید. 

برای آزمایش در منزل لطفا کلیک کنید. 

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

Coombs Wright در آزمایش خون چیست؟ 

بیماری بروسلز یا تب مالت از بیماری‌های انسان و دائم است. عامل آن نوعی باکتری به نام بروسلا است. عوارض این بیماری شامل درد‌های استخوانی، مفصلی، تب، لرز، سر درد، ضعف، خستگی، تهوع، تعریق شبانه، از دست دادن اشتها و  اختلالات عصبی می‌شود. 
این بیماری از لحاظ بالینی به سه شکل حاد، تحت حاد و مزمن دیده می‌شود. از زمان کشف بروسلا‌ها به عنوان عامل بیماری تب مالت، هنوز هم روش کشت و روش‌های سرولوژی به عنوان روش‌های تشخیصی مهم به شمار می‌روند. تصویر کلینیکی غالبا گمراه کننده است و بیماری ممکن است به شکل عفونت‌های معده و روده، دستگاه تنفسی یا دستگاه عصبی بروز کند. تشخیص قطعی بیماری تب مالت با آزمایش خون انجام می‌شود. آزمایش برای یافتن آنتی بادی علیه بروسلا (تب مالت) است که مهمترین آنها عبارتند از: رایت، 2ME و coombs wright.
در آزمایش‌های اولیه در مرحله حاد بیماری، آنتی بادی ıgm در سرم بیمار بالا می‌رود و هفته سوم به حداکثر خود می‌رسد. در این آزمایش 2ME منفی، اما بقیه تست‌ها مثبت هستند و پس از گذشت ۴تا ۸ هفته بیماری به مرحله حاد خود می‌رسد. در این مرحله تیتر igG بیشترین مقدار را دارد و در صورت درمان مناسب مقدار آن کمتر می‌شود، اما تیتر igM امکان دارد تا دو سال دوام داشته باشد. 
در آزمایش‌های بعدی اگر کاهش تیتر آنتی بادی مشاهده شود، نشان از تاثیر مثبت درمان و فروکش کردن بیماری است. اگر درمان انجام نشود، بیماری وارد مرحله مزمن می‌شود. 
در مراحل مزمن بیماری بروسلوز نظر به این که مقدار igM کاهش می‌یابد و تیتر igG افزایش زیادی را نشان می‌دهد در نتیجه، این امکان وجود دارد که آزمایش coombs wright منفی نشان دهد. جواب منفی نباید پزشک را به اشتباه بیندازد بهتر است تست coombs wright دوباره تکرار شود.

وب‌سایت Web Md در مورد بیماری تب مالت می‌گوید:

تب مالت(بروسلوز ) یک بیماری عفونی است. این بیماری توسط نوعی باکتری به نام بروسلا ایجاد می‌شود. این باکتری‌ها می‌توانند از حیوان به انسان منتقل شوند.

انواع مختلفی از  باکتری بروسلا وجود دارد. برخی از آنها در گاوها دیده می‌شوند و برخی دیگر در سگ‌، خوک‌، گوسفند، بز و شتر وجود دارند.

 انسان زمانی به این بیماری مبتلا می‌شود که با حیوان یا محصول حیوانی آلوده به باکتری بروسلا تماس پیدا کند.

به ندرت، ممکن است این بیماری از فردی به فرد دیگر منتقل شود. احتمال انتقال بیماری از  مادران شیرده مبتلا به بروسلوز به نوزاد وجو د دارد. این بیماری همچنین ممکن است از طریق تماس جنسی نیز سرایت کند.

آزمایش Coombs Wright

 

آزمایش Coombs Wright چه زمانی انجام می‌شود؟

در بالا اشاره شد که این یک بیماری عفونی است و معمولا از طریق مصرف شیر و سایر فرآورده های لبنی از حیوان به انسان منتقل می‌شود. زمانی که پزشک به فاز مزمن بیماری بروسلوز یا تب مالت مشکوک شود، آزمایش coombs wright را درخواست می‌دهد. 
این آزمایش برای تشخیص آنتی بادی‌های ناقص در خون انجام می‌شود. 

برای ورود به صفحه ثبت درخواست رایگان آزمایش  coombs wright روی آیکون زیر کلیک کنید.

تماس برای ثبت درخواست رایگان

 

تفسیر آزمایش Coombs Wright

امکان دارد تست رایت به علت حضور دسته‌ای از آنتی بادی‌ها به نام آنتی بادی ناقص، منفی گزارش شود. این آنتی بادی‌ها را آنتی بادی‌‌های گرم نیز می‌گویند. آنها اکثرا از کلاس ıgG و بعضا از کلاس ıgA هستند. این آنتی بادی‌های ناقص به علت کوچکی نمی‌توانند آگلوتیناسیون را ایجاد کنند و نیاز به نیروی کمکی دارند. 
یکی از این نیرو‌های کمکی سرم کومبس یا آنتی هیومن گلوبین است. سرم کومبس یک آنتی بادی، ضد آنتی بادی‌های انسانی است که به آنتی بادی‌های انسانی متصل می‌شود و به انجام آگلوتیناسون کمک می‌کند. به همین علت، اگر تست رایت منفی نشان دهد تست coombs wright را انجام می‌دهند و اگر این تست مثبت باشد فرد در مرحله مزمن بیماری است. در صورت حضور آنتی بادی‌های ضد بروسلا در سرم، این آنتی بادی‌ها با آنتی ژن رایت لوله‌ای تشکیل کمپلکس می‌دهند و آگلوتینه مشاهده می‌شود.

نتیجه این آزمایش باید منفی باشد؛ زیرا اگر مثبت باشد یعنی بیمار دچار تب مالت شده است. 

تفسیر آزمایش

 

شرایط آزمایش Coombs Wrıght

این تست مانند آزمایش ESR یا آزمایش ANA  نیاز به شرایط خاصی ندارد. اگر داروی خاصی مصرف می کنید حتما در مورد آن با پزشک مشورت داشته باشید. 

آزمایش Coombs Wright

 

تست های مرتبط با آزمایش Coombs Wrıght

از آزمایش‌های مرتبط به این آزمایش می‌توان به آزمایش‌ 2ME، رایت و widal  اشاره کرد. اگر بیماری عود کند، آزمایش 2ME انجام می‌شود. در این تست، آنتی بادی ıgM با افزودن مرکاپتوآتانول از بین می‌رود و تنها آنتی بادی igG در نمونه سرم باقی می‌ماند. در نتیجه، می‌توان بین افزایش IgG و افزایشی که در igM به دلیل عفونت به وجود آمده بود، تفاوت را مشاهده کرد. 

مشاوران هومکا برای ارائه مشاوره رایگان در موررد آزمایش coombs wright آماده هستند. 

دکمه تماس برای مشاوره رایگان

 

تست های مکمل آزمایش Coombs Wright

در کنار آزمایش coombs wright می‌توان برای تشخیص عوارض بیماری تب مالت از سی تی اسکن یا ام. آر. آی استفاده کرد. 

آزمایش Coombs Wright

 

عوارض ناشی از بیماری تب مالت

این بیماری ممکن است روی قسمت‌های بدن، مانند قلب، کبد، دستگاه تناسلی و دستگاه عصبی اثر بگذارد. همچنین از عوارض احتمالی این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • التهاب پوشش داخلی قلب؛ این بیماری یکی از عوارض اصلی بیماری تب مالت است که اگر درمان نشود باعث می‌شود به دریچه قلب آسیب برساند.
  • آرتروز: ورم مفصل
  • استئوآرتریت: درد، سفتی و ورم مفاصل به ویژه مفاصل زانو، لگن، مچ و ستون فقرات
  •  اسپوندیلیت: التهاب مفاصل بین مهر‌های ستون فقرات یا مهره کمری و لگن. 
  • عفونت دستگاه عصبی مرکزی: مننژیت و آنسفالیت

 

آزمایش Coombs Wright در منزل با هومکا 

اگر نشانه‌های تب مالت را دارید و می‌خواهید آزمایش Coombs wright را بدهید، می‌توانید از خدمت آزمایش در منزل هومکا بهره ببرید. برای ثبت درخواست لطفا مراحل زیر را طی کنید: 

  • بر روی بنر ثبت درخواست کلیک کنید تا سفارش ثبت شود. 
  • کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت تا جزییات بیشتری از نحوه ارائه خدمت ارائه دهند. اگر موافق باشید، سفارش ثبت نهایی می‌شود. 
  • در مرحله آخر کارشناس هومکا به منزل یا محل مورد نظر شما مراجعه خواهد کرد. 

برای استفاده از خدمات آزمایشگاهی و درمانی در منزل هومکا می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ نیز تماس بگیرید. 

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

حد طبیعی coombs wright چقدر است؟
نتیجه این آزمایش باید منفی باشد.
آیا این آزمایش نیاز به ناشتایی دارد؟
خیر.
آیا تب مالت درمان دارد؟
بله ممکن است دکتر بعد از تشخیص به شما آنتی بیوتیک‌هایی تجویز کند.
آیا تب مالت از مادر آلوده به نوزاد منتقل می‌شود؟
بله. این احتمال وجود دارد.
آیا خدمات هومکا در روزهای تعطیل ارائه می‌شود؟
بله. این امکان برای کاربران فراهم شده است.
خدمات هومکا چه مناطقی را تحت پوشش قرار می‌دهد؟
کلیه ساکنین استان تهران، کرج و حومه و مشهد می‌توانند از خدمات این مجموعه استفاده کنند.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L