آزمایش Coombs Indirect
خانه
مقالات
آزمایش Coombs Indirect

آزمایش Coombs Indirect

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/02/04
آزمایش Coombs Indirect و تفسیر آن
آزمایش Coombs Indirect چیست و چرا پزشک آن را تجویز می‌کند؟ شرایط و روش انجام آزمایش کومبس غیر مستقیم چیست؟ مقدار نرمال آزمایش Coombs Indirect چقدر است؟ نرمال نبودن فاکتور Coombs Indirect به چه معنا است؟ برای پاسخ این سوالات و خواندن مطالب مفید بیشتر در رابطه با این آزمایش، با هومکا همراه باشید.

آزمایش کومبس نوعی آزمایش خون است که نام مبتکر آن؛ یعنی دکتر رابین کومبس روی آن گذاشته است. این آزمایش به دو نوع کومبس مستقیم (Coombs Indirect) و کومبس غیر مستقیم (Coombs direct) تقسیم می‌شود.

کومبس مستقیم شامل فرآیند مشاهده و بررسی مستقیم گلبول‌های قرمز خون موجود در نمونه خون گرفته شده است. از طرف دیگر، در آزمایش کومبس غیر مستقیم یا روگام که در این مطلب قصد داریم به تمام جزئیات مهم آن بپردازیم، قسمت مایع خون که با نام پلاسما شناخته می‌شود، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این مقاله با هدف آشنایی بیشتر شما با آزمایش Coombs Indirect تنظیم شده است. لطفا برای بررسی نتیجه آزمایش حتما با پزشک متخصص مشورت داشته باشید. 

در صورتی که امکان مراجعه به آزمایشگاه را ندارید می‌توانید از خدمات آزمایش در منزل مجموعه هومکا بهره‌مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آزمایش Coombs Indirect با ما همراه باشید.

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

چرا آزمایش Coombs Indirect تجویز می‌شود؟ 

آزمایش Coombs Indirect برای بررسی خون و شناسایی آنتی بادی‌هایی طراحی شده است که ممکن است به سلول‌های خون حمله کنند و باعث نابودی آن‌ها شوند.

این تست که معمولا هنگام اهدا خون انجام می‌شود، برای اطمینان از سازگاری خون اهدا شده با خون بیماری که قرار است آن را دریافت کند.

آزمایش کومبس همچنین برای بررسی و اطمینان از این موضوع به کار می‌رود که خون مادر باردار حاوی آنتی بادی‌هایی نباشد که برای جنین خطرناک هستند.

سلول‌های خونی، پروتئین‌های خاصی دارند که به سطح آن‌ها چسبیده‌اند و با نام آنتی ژن شناخته می‌شوند. همچنین پلاسمای خون حاوی پروتئین‌هایی به نام آنتی بادی است که در شرایط خاص به آنتی‌ژن‌ها حمله می‌کنند. 

در آزمایش کومبس غیر مستقیم، نمونه خون گرفته شده را برای یافتن آنتی بادی‌هایی جستجو می‌کنند که در قسمت مایع خون وجود دارند و به سلول‌های خونی متصل نیستند و ممکن است با اتصال به گلبول‌های قرمز خاصی باعث نابودی آن‌ها شوند.

اکنون که ماهیت و کاربرد تست کومبس غیر مستقیم را فهمیدیم، بهتر است به نکات مهم دیگری راجع به این تست، از قبیل تفسیر، آزمایش و شرایط آن را صحبت کنیم.

آزمایش Coombs Indirect

 

Coombs Indirect در آزمایش خون یعنی چه؟ 

جواب آزمایش کومبس غیر مستقیم به صورت منفی و مثبت گزارش می‌شود. آزمایش کومبس منفی به این معنا است که خون شامل آنتی بادی‌های مضر نیست.

آزمایش کومبس مثبت به این معنا است که آنتی بادی‌های مخرب در خون وجود دارند و باید هر چه سریع‌تر برای رفع این مشکل اقدام شود. 

همکاران ما در هومکا آماده ارائه مشاوره در خصوص انواع آزمایش خون هستند. 

دکمه تماس برای مشاوره رایگان

 

تفسیر آزمایش Coombs Indirect چگونه است؟ 

در تفسیر آزمایش کومبس غیر مستقیم، آگلونتیناسیون (چسبندگی ذرات کوچک‌) منفی به معنای عادی بودن جواب آزمایش و وجود نداشتن خطر و آگلونتیناسیون مثبت به معنای وجود خطر و آنتی بادی‌های مضر در خون شناخته می‌شود.

به عنوان مثال در انجام آزمایش کومبس غیر مستقیم روی خون مادر برای اطمینان از خطرناک نبودن آن برای جنین، مثبت شدن این فاکتور به معنای وجود آنتی بادی‌هایی در خون مادر است که به جنین آسیب می‌رسانند.

البته دقت داشته باشید آزمایش کومبس مثبت فقط نشان دهنده این موضوع است که جنین احتمالا در خطر است و مقدار خطر احتمالی یا ایجاد شده را از طرف آنتی بادی‌ها برای جنین مشخص نمی‌کند.

تفسیر آزمایش

 

روش انجام آزمایش کومبس غیر مستقیم چگونه است؟ 

انجام این آزمایش نیاز به شرایط یا اقدامات خاصی ندارد و نیاز نیست قبل از انجام آن ناشتا باشید. تنها کاری که باید بکنید این است که به آزمایشگاه بروید تا مقداری خون از ورید بازویی گرفته شود. 

جهت ثبت درخواست آزمایش Coombs Indirect در منزل بر روی دکمه تماس زیر کلیک کنید.

تماس برای ثبت درخواست رایگان

 

تست‌های مرتبط با آزمایش Coombs Indirect

تقریبا می‌توان گفت تمام آزمایش‌ها، تعدادی آزمایش مرتبط دارند که ممکن است به تشخیص پزشک، قبل یا بعد از آزمایش اصلی انجام شوند.

آزمایش کومبس غیر مستقیم نیز تعدادی آزمایش مرتبط دارد که ممکن است پزشک پس از تفسیر جواب آزمایش شما برای بررسی‌های بیشتر، یکی از آن‌ها را تجویز کند. این آزمایش‌ها به شرح زیر هستند:

در سایت Health Link Bc درباره علت انجام این آزمایش آمده است:

برای تعیین وجود آنتی بادی برای عامل Rh در خون مادر می‌توان از آزمایش غیرمستقیم کومبس استفاده کرد. در این مورد:

نتیجه طبیعی (منفی) به این معنی است که مادر آنتی بادی علیه خون جنین تولید نکرده است. یک آزمایش منفی کومبس نشان می‌دهد که در حال حاضر جنین در معرض خطر مشکلات مربوط به ناسازگاری Rh نیست.
نتیجه غیرطبیعی (مثبت) به این معنی است که مادر آنتی بادی‌هایی برای گلبول‌های قرمز جنین تولید کرده  است. با این حال ، آزمایش مثبت كومبس فقط نشان می‌دهد كه جنین Rh مثبت احتمال آسیب دیدن دارد. یک آزمایش مثبت نمی‌تواند میزان آسیب جنینی را که رخ داده یا احتمالاً وجود دارد ، نشان دهد.
اگر نتایج آزمایش نشان دهد که میزان آنتی بادی در دوران بارداری در حال افزایش است ، ممکن است جنین بیشتر در معرض آسیب باشد.

جنینی که Rh منفی داشته باشد صدمه ای نخواهد دید ، حتی اگر مادر حساس باشد.

 

بیماری‌های پیش زمینه‌ای تاثیر گذار در نتیجه آزمایش Coombs Indirect

در صورتی که بیماری یا شرایط خاصی داشته باشید، ممکن است این شرایط خاص در جواب آزمایش Coombs Indirect غیر مستقیم شما تاثیرگذار باشد و نتیجه آزمایش تغییر کند. بنابراین بهتر است نسبت به این بیماری‌های پیش زمینه‌ای مطلع باشید و در صورت وجود، آن‌ها را به پزشک اطلاع دهید.

این بیماری‌های پیش زمینه‌ای عبارتند از:

  • کومبس غیر مستقیم مثبت
  • واکنش ناسازگاری خونی
  • بعضی کم خونی‌ها (همولیتیک)

آزمایش Coombs Indirect

 

 آزمایش Coombs Indirect چه بیماری‌هایی را تشخیص می‌دهد؟ 

اختلال و عدم توازن در نتیجه این آزمایش نشان‌دهنده بیماری‌های زیر است:

  • کم خونی
  • بیماری خود ایمنی
  • اختلال رشد جنین

 

آزمایش Coombs Indirect در منزل با هومکا

آزمایش Coombs Indirect به یک خونگیری ساده نیاز دارد؛ به همین دلیل به راحتی در محیط منزل انجام خواهد شد. اگر قصد دارید این آزمایش خون در خانه انجام شود، می‌توانید از خدمت آزمایش در منزل هومکا بهره ببرید. این مجموعه خدمات آزمایشگاهی و درمانی در منزل را با کیفیتی مطلوب و قیمتی متعادل در اختیار شما قرار می‌دهد. 

مجموعه هومکا مجوزهای لازم برای ارائه خدمات پزشکی در منزل را دارد. برای ثبت درخواست می‌توانید بر روی دکمه زیر کلیک کنید. کارشناسان ما با شما تماس می‌گیرند تا به سوالات شما پاسخ دهند. همچنین آنها جزییات بیشتری را در اختیار شما قرار خواهند داد. در صورتیکه با شرایط موافق باشید، سفارش ثبت نهایی شده و متخصص هومکا به منزل یا محل مورد نظر مراجعه خواهد کرد. هومکا را به دیگران معرفی کنید. 

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

آیا انجام آزمایش Coombs Indirect به شرایط خاصی نیاز دارد؟
خیر. این آزمایش به شرایط خاصی مانند ناشتایی نیاز ندارد.
اگر جواب ازمایش indirect coombs مثبت باشد یعنی چه؟
آزمایش کومبس مثبت یعنی اینکه که آنتی بادی‌های مخرب در خون وجود دارند و درمان باید هر چه سریعتر شروع شود.
اگر جواب ازمایش indirect coombs منفی باشد یعنی چه؟
جواب منفی این آزمایش به معنای عادی بودن شرایط است.
روش انجام آزمایش کومبس غیر مستقیم چگونه است؟
این آزمایش به نمونه خون نیاز دارد.
خدمات هومکا به چه شهرهایی ارائه می‌شود؟
سراسر استان تهران، کرج و حومه و شهر مشهد.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L