آزمایش کلراید
خانه
مقالات
آزمایش کلراید

آزمایش کلراید

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/01/07
آزمایش کلراید در منزل، با ارائه نتیجه سریع
آزمایش کلراید چیست؟ آزمایش خون کلرید میزان کلرید موجود در خون را اندازه گیری می کند. کلرید یک الکترولیت است که به تعادل مقدار مایع در داخل و خارج سلول کمک می کند. همچنین در حفظ حجم خون ، فشار خون و PH مایعات بدن موثر است. در این مقاله هومکا به بررسی آزمایش کلراید خون پرداخته است. اگر مشکوک به داشتن یکی ازبیماری کلیوی، نارسایی قلبی، بیماری کبد، فشار خون بالا مسائل تغذیه ای باشید، ممکن است این آزمایش را انجام دهید.

آزمایش کلراید به منظور بررسی وضعیت الکترولیت بدن و تعادل اسیدی- قلیایی انجام می‌شود. معمولأ زمانی که شخص با علائمی مانند استفراغ، اسهال، استرس تنفسی و ضعف به پزشک مراجعه می‌کند، ممکن است چنین آزمایشی با تشخیص پزشک تجویز شود. در کنار این تست، احتمالا پزشک آزمایش TSH، آزمایش پتاسیم و آزمایش Mg را نیز توصیه خواهد کرد. اگر نسخه آزمایش دارید و وقت کافی برای رفتن به آزمایشگاه را ندارید، کلیک کنید! اگر در مورد آزمایش کلراید و شرایط انجام آزمایش سوالی دارید لطفأ در این مقاله با ما همراه باشید.

این مقاله با هدف آشنایی بیشتر شما با آزمایش کلراید تنظیم شده است. لطفا برای بررسی نتیجه آزمایش حتما با پزشک متخصص مشورت داشته باشید. 

 

کلراید در آزمایش خون به چه معناست؟‌

کلراید الکترولیتی در بدن است که بار منفی دارد و با بقیه الکترولیت‌ها مانند پتاسیم و سدیم در بدن هماهنگ می‌شود. این الکترولیت‌ها در کنار هم باعث تنظیم مقدار مایع در بدن و تعادل اسید و باز می‌شوند. کلراید در تمام مایعات بدن پیدا می‌شود و میزان آن در ادرار و خون اندازه‌گیری می‌شود.

غلظت کلراید در خون نشان‌دهنده میزان سدیم است و در واقع می‌توان گفت که مقدار کلراید با مقدار سدیم در خون ارتباط مستقیم دارد. اگر تعادل اسید و باز در بدن به هم بریزد، مقدار کلراید در مایعات بدن بدون توجه به میزان سدیم و بدون این که ارتباطی بین آن‌ها وجود داشته باشد تغییر می‌کند. کلراید را در واقع می‌توان به عنوان شارژ الکتریکی بدن معرفی کرد که می‌تواند در داخل سلول‌ها یا خارج از آن‌ها حرکت کند.
بیشتر کلراید موجود در خون از طریق مصرف نمک خوراکی ایجاد می‌شود. کلراید از طریق دستگاه گوارش جذب می‌شود و مقادیر اضافه آن از طریق ادرار خارج می‌شود. به همین دلیل برای اندازه‌گیری میزان کلراید، از نمونه ادرار نیز استفاده می‌شود. میزان نرمال کلر ادرار با توجه به سن متفاوت است. کلراید در خون پس از میل کردن غذا کاهش می‌یابد زیرا معده برای هضم غذا از کلراید موجود در خون استفاده می‌کند. به همین دلیل در زمان آزمایش نباید غذا خورده باشید. 

آزمایش کلراید 

علت و لزوم انجام آزمایش کلراید از زبان سایت Web Md اینگونه بیان شده است: 

هنگامی که کلسترول، قند خون و سایر الکترولیت ها مانند سدیم و پتاسیم را چک می‌کنید، این آزمایش نیز معمولاً با سایر آزمایشات خون انجام می‌شود.

اگر پزشک نگران سلامت قلب یا کلیه شما است، آزمایش کلراید می‌تواند به او توضیح دهد که چه چیزی ممکن است علت این عارضه‌ها باشد.

همچنین اگر دچار استفراغ یا اسهال شده باشید، سطح کلراید شما کاهش یافته است. علاوه‌بر این، دیابت نیز گاهی اوقات می‌تواند باعث افزایش سطح کلراید خون شود.

دیگر نیازی نیست تا برای انجام آزمایش به آزمایشگاه بروید. برای انجام آزمایش در منزل کلیک کنید!

 

مقدار نرمال و بحرانی کلراید در آزمایش خون چقدر است؟ 

رنج نرمال کلراید با توجه به سن، به شرح زیر است: 

سن مقدار نرمال کلراید 
نوزادان نارس

۹۵ – ۱۱۰ mEq/L


سطح بحرانی: <۸۰ MEq/L یا  > mEq/L 

نوزادان ۹۶ – ۱۰۶ mEq/L
 کودکان: ۹۰ – ۱۱۰ mEq/L 
 بزرگسالان ۹۸ – ۱۰۶ mmol/L or mEq/L

چند نکته مهم: 

  • اشخاصی که سالم هستند مقدار کلراید در خون آن‌ها پایین است 
  • تزریق سرم‌های نمکی، اختلال در عملکرد کلیه، کم آب بودن بدن و سندروم کوشینگ مواردی هستند که میزان کلراید را در بدن افزایش می‌دهند. 

اگر میزان Chloride در آزمایش خون شما در محدوده نرمال قرار ندارد و می‌خواهید که تفسیر آزمایش خود را توسط پزشک بدانید، کلیک کنید!

 

چگونه برای انجام آزمایش کلراید حاضر شویم؟‌

  • به این دلیل که بیشتر آزمایش‌ها در نوبت صبح گرفته می‌شوند بهتر است در آن روز از خوردن صبحانه خودداری کنید. به طور کلی توصیه می‌شود تا ۸تا ۱۲ ساعت قبل از آزمایش، ناشتا باشید. نوشیدن آب اشکالی ندارد.
  • قبل از انجام تست از مصرف دارو اجتناب کنید زیرا امکان دارد در نتیجه آزمایش تاثیرگذار باشد. برای مثال داروهای هورمونی و آنتی‌بیوتیک می‌توانند جزء همین دسته باشند.
  • بهتر است از ۱۲ ساعت قبل از آزمایش ورزش نکنید و به طور کلی فعالیت بدنی سنگین نداشته باشید.
  • آزمایش کلراید از طریق دریافت خون وریدی انجام می‌شود و این مقدار خون از بازو یا  دست دریافت خواهد شد.
  • ممکن است به مدت چند روز کبودی خفیفی در محل ازمایش مشاهده کنید که این مورد جای نگرانی ندارد.

برای ثبت درخواست آزمایش کلراید در منزل روی دکمه زیر کلیک کنید.

تماس برای ثبت درخواست رایگان

 

فاکتورهای تاثیرگذار بر سطح کلراید بدن 

برخی از رفتارهای پر خطر و بیماری‌ها زمینه را برای بر هم خوردن تعادل کلراید در بدن فراهم می‌کنند: 

  • مصرف مشروبات الکلی به مقدار زیاد
  • مصرف کاربنی سیلین
  • کم و زیاد شدن فلورید و ید در بدن نیز می‌توانند تنظیم کلراید را در خون برهم زنند. 

 

وقتی سطح کلراید در بدن بالا می‌رود ... 

اگر مقدار کلراید در خون بیش از حد نرمال باشد، اختلالات زیر بروز خواهند کرد: 

  • دهیدراتاسیون
  • اسیدوزتوبولی کلیه
  • تخلیه پتاسیم

تفسیر آزمایش

 

وقتی سطح کلراید در بدن پایین است ... 

اگر مقدار کلراید موجود در خون از حد نرمال آن کم‌تر باشد اختلالات زیر در بدن ظاهر می‌شود:

  • بر هم خوردن تعادل هورمونی در بدن در اثر ترشح نامناسب ADH  و SIADH. 
  • اسهال و استفراغ. استفراغ شدید منجر به کاهش میزان مایعات درون بدن می‎شود که این بدان معنی است که مقدار الکترولیت‌‎ها در بدن با افزایش مواجه می‌شود زیرا در شرایط کم آبی بدن، الکترولیت‌ها نمی‌توانند حل شوند. 
  • گاستریت و آدیسون. متابولیک زمانی رخ می‌دهد که اسیدیته خون پایین‌‎تر از میزان نرمال باشد و در مقابل سطح کلرید افزایش پیدا می‌کند. چنین وضعیتی برای بدن می‌تواند بسیار خطرناک باشد.
  • آلکالوز متابولیک
  • تومور کلون

برای تفسیر آنلاین آزمایش خود توسط پزشک کلیک کنید!

آزمایش کلراید 

 

آزمایش در منزل با هومکا 

مجموعه هومکا سعی دارد در کم‌ترین زمان ممکن نتایج آزمایش در منزل را برای شروع به موقع روند درمان در اختیار شما عزیزان قرار بدهد. هدف ما ارائه نتایج با کیفیت عالی و به صورت دقیق است و همین اولویت باعث شده است تا در سال‌های اخیر بسیاری از مراجعین برای انجام انواع مختلف آزمایش‌های پزشکی از جمله CI از خدمات پزشکی و درمانی هومکا استفاده کنند.

در مجموعه هومکا هزینه تمامی خدمات درمانی به صورت شفاف در اختیار مراجعین قرار می‌گیرد. شما می‌توانید برای کسب اطلاع در این مورد با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید. 

برای ثبت سفارش آزمایش کلراید، کافی است بر روی دکمه ثبت رایگان درخواست کلیک کنید. تا سفارش ثبت شود. پس از آن کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت. هر سوالی دارید می‌توانید در همین مرحله از کارشناسان ما بپرسید. با تایید شما، سفارش ثبت نهایی شده و متخصص هومکا در منزل یا محل مورد نظر ملاقات خواهید کرد.

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

آیا برای آزمایش کلراید باید ناشتا باشم؟
خیر. این آزمایش به ناشتتایی نیاز ندارد.
آیا آزمایش در منزل بدون نسخه پزشک انجام می‌شود؟‌
بله. هومکا این امکان را برای کاربران خود فراهم کرده است.
اگر نسخه نداشته باشم، پزشک هومکا آزمایش تجویز می‌کند؟
بله. برای این منظور می‌توانید از خدمت آزمایش تحت نظر پزشک استفاده کنید.
نتیجه آزمایش در منزل چگونه ارائه می‌شود؟‌
نتیجه آزمایش در پنل شما به صورت آنلاین نمایش داده خواهد شد.
خدمات هومکا چه شهرهایی را تحت پوشش قرار می‌دهد؟
استان تهران، کرج و حومه و شهر مشهد تحت پوشش خدمات این مجموعه هستند.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L