آزمایش Basophil
خانه
مقالات
آزمایش Basophil

آزمایش Basophil

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/02/05
Basophil در آزمایش خون چیست؟
از آزمایش Basophil برای بررسی نوعی گلبول سفید خون به نام «بازوفیل» استفاده می‌شود. این سلول‌ها یکی از انواع سلول‌های خونی هستند که علی رغم میزان کم در خون، در واکنش‌های عفونی و آلرژیک بدن، نقش مهمی ایفا می‌کنند. بررسی سطح آن در خون به پزشکان در تشخیص انواع بیماری‌ها کمک می کند. در این مقاله به بررسی کامل آزمایش Basophil پرداخته شده است. مطالعه مقاله زیر از هومکا به شما پیشنهاد می‌شود.

از جمله مهم‌ترین فاکتورهایی که لازم است حتما در چکاپ‌های سالیانه‌ مقدار آن بررسی شود، فاکتور Bas(Basophils) است. آیا با مفهوم این مارکر در آزمایش خون آشنا هستید؟سطح Bas زمانی که بدن دچار واکنش‌های آلرژیک یا بیماری تیروئید می‌شود، به میزان زیادی تغییر می‌کند؛ بنابراین چنانچه در برگه‌ی نتیجه آزمایش، درصد این سلول کم یا زیاد نشان داده شده باشد، احتمال وجود بیماری آلرژیک در بدن بالا است. در این مقاله در ابتدا به معرفی بازوفیل می‌پردازیم، سپس به تفسیر نتیجه‌ی آزمایش Basophil خواهیم پرداخت. با مطالعه این مقاله اطلاعات مفیدی از این آزمایش در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

همچنین با استفاده از خدمت آزمایش در منزل هومکا می‌توانید بسیاری از انواع آزمایش خون را در خانه یا محل مورد نظر انجام دهید.

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

" Bas" در آزمایش خون به چه معناست؟

 بازوفیل‌ها‌(Bas) یکی از چندین نوع گلبول سفید در بدن هستند. این گلبول‌ خونی کمتر از یک درصد از میزان کل گلبول‌های سفید گردش خون را تشکیل می‌دهد و در همه پستانداران نسبت به سایر انواع گلبول‌های سفید، کمترین تعداد را دارد. این سلول‌ها در داخل مغز استخوان تشکیل می‌شوند و به لحاظ عملکردی، بخشی از اجزای سیستم ایمنی بدن شما هستند.

در بدن پنج نوع گلبول سفید وجود دارد. گلبول‌های سفید با عنوان لکوسیت نیز معرفی می‌شوند. از انواع گلبول‌های سفید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. آنها به ترتیب از بیشترین تا کمترین مقدار لیست شده‌اند: 

  • نوتروفیل‌ها
  • لنفوسیت‌ها
  • مونوسیت‌ها
  • ائوزینوفیل‌ها
  • بازوفیل‌ها

گلبول‌های سفید خون در داخل مغز استخوان ساخته شده و در خون و بافت‌های لنفاوی یافت می‌شوند. آنها توانایی تشخیص و از بین بردن برخی از سلول‌های سرطانی اولیه را دارند. عملکرد مهم دیگر بازوفیل‌ها این است که در هنگام واکنش آلرژیک یا حملات آسم، هیستامین را آزاد می‌کنند. در طول یک واکنش آلرژیک، هیستامین مسئول بسیاری از علائم آلرژی مانند آبریزش بینی یا عطسه است. بنابراین همانطور که مشخص شد، این سلول وظایف متعدد و مهمی را دارد به همین منظور لازم است در آزمایشات بالینی، پزشک بررسی کند که آیا مقدار فاکتور Bas خون در محدوده قابل قبولی قرار دارد یا خیر؟ این بررسی اغلب به مشخص شدن وجود آلرژن(ماده‌ی حساسیت زا) و برخی از بیماری‌ها، کمک می‌کند

 

آزمایش Basophil چگونه انجام می‌شود؟

 سنجش میزان بازوفیل در خون در تشخیص برخی از بیماری‌های زمینه‌ای و واکنش‌های آلرژی کمک می‌کند. برای سنجش این سلول‌ها معمولا آزمایش CBC انجام می‌شود. در این نوع آزمایش، تعداد کل گلبول‌های سفید خون به درصد مشخص می‌شود. برای انجام این تست، قطره‌ای از خون به همراه رنگ مخصوص روی لام(قطعه‌ی شیشه‌ای) ریخته می‌شود تا بتوان آن را زیر میکروسکوپ بررسی کرد؛ سپس دستگاه CBC ، تعداد انواع لنفوسیت‌های خون را در نمونه، اندازه گرفته و نتایج را به صورت درصدی یا نسبت نشان می‌دهد.

 غیر از تست CBC ممکن است، پزشک درخواست آزمایش تخصصی‌تری به نام BAT را برای بررسی فاکتور Bas بدهد. آزمایش وضعیت فعالیت بازوفیل (BAT) یک روش عملکردی و مبتنی بر فلوسیتومتری است که در آن میزان فعالیت بازوفیل‌ها پس از تحریک با آلرژن اندازه‌گیری می‌شود. آزمایش BAT تمام ویژگی‌های زیستی IgE (نوعی آنتی بادی) و آلرژن‌ها را در نظر می‌گیرد، بنابراین به لحاظ حساسیت و دقت در تشخیص بیماری‌های آلرژیک از سایر آزمایش‌های مرتبط با سنجش سلول، بالاتر است.

سوالات آزمایشگاهی خود را از کارشناسان هومکا بپرسید. 

دکمه تماس برای مشاوره رایگان

 

تفسیر آزمایش BAS

بالارفتن فاکتورBAT با انتشار هیستامین، به طور مستقیم ارتباط دارد. نتایج آزمایش BAT با فاکتورهایی نظیر، درصد سلول‌های بازوفیل در پاسخ به آلرژی، نوع واکنش بازوفیل (٪ CD63+) و مقدار حساسیت این سلول (EC50) در بیماران آلرژیک، سنجیده می‌شود. برای مثال اگر شما نسبت به نیش زنبور حساسیت داشته باشید، پس از مواجهه با آلرژن‌های مرتبط با نیش زنبور، سلول‌های Bas در بدنتان فعال شده و ماده‌ی هیستامین را منتشر می‌کنند در نتیجه‌ تست شما به صورت نمودار صعودی نشان داده می‌شود.

در سایت Health Line می‌توانید مطالب جالبی در مورد بازوفیل‌ها و عملکرد آنها بخوانید. در ادامه به بخشی از آن اشاره است: 

بازوفیل‌ها در موارد زیر به بدن کمک می‌کنند:‌ 

  • مبارزه با عفونت‌های انگلی 
  • جلوگیری از لخته شدن خون: بازوفیل ها حاوی ماده‌ایی به نام هپارین هستند. این ماده  رقیق کننده خون است.
  • واسطه واکنش‌های آلرژیک: در واکنش‌های آلرژیک، دستگاه ایمنی بدن در معرض آلرژن قرار خواهد گرفت. بازوفیل‌ها هنگام واکنش های آلرژیک هیستامین آزاد خواهند کرد. به نظر می‌رسد بازوفیل ها در تولید آنتی بادی به نام ایمونوگلوبولین E (IgE) در بدن نقش مهمی را ایفاء می‌کنند.  این آنتی باد به بازوفیل ها و نوع مشابهی از گلبول‌های سفید  به نام «ماست سل‌ها» متصل می شود. این سلول ها به نوبه خود موادی مانند سروتونین و هیستامین  آزاد می کنند.آنها واسطه پاسخ التهابی در قسمتی از بدن هستند که در معرض آلرژن قرار گرفته‌اند. 

تفسیر آزمایش

 

محدوده طبیعی و غیرطبیعی در سنجش بازوفیل‌ها

بازوفیل‌ها کمتر از سه درصد از گلبول‌های سفید خون شما را تشکیل می‌دهند بنابراین در برگه نتیجه‌ی آزمایش، غالبا بین ۰ تا ۳۰۰ بازوفیل در هر میکرولیتر خون نشان داده می‌شود. به خاطر داشته باشید، رنج طبیعی سلول‌ها در آزمایش خون، می‌تواند در هر آزمایشگاه متفاوت باشد اما در اغلب موارد میزان ۰.۵ تا ۱ درصد، رنج طبیعی در اکثر نتایج محسوب می‌شود

آزمایش Basophil

 

بالا بودن میزان فاکتور BAS در آزمایش خون به چه معناست؟

به طور کلی تعداد غیرطبیعی بازوفیل‌ها یعنی بالا و پایین بودن بیش از اندازه، می‌تواند ناشی از بیماری‌های مختلف باشد. افزایش تعداد بازوفیل‌ها، بازوفیلیا نامیده می‌شود. این مورد می‌تواند ناشی از کم‌کاری تیروئید باشد، این بیماری زمانی رخ می‌دهد که غده تیروئید، به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی‌کند و اگر ترشح هورمون تیروئید کم شود، باعث کند شدن برخی از عملکردهای حیاتی بدن می‌شود. با آزمایش تیروئید به خوبی می‌توان عملکرد آن را بررسی نمود. 

یکی دیگر از دلایل افزایش تعداد بازوفیل‌ها می‌تواند ناشی از گروهی از اختلالات خونی به نام اختلالات میلوپرولیفراتیو باشد. این اختلال باعث می‌شود گلبول سفید، گلبول قرمز یا پلاکت به میزان بیش از اندازه، در مغز استخوان تولید شود.

همچنین اختلالات دیگری مثل: پلی‌سیتمی ​​ورا، میلوفیبروز (‌نوعی سرطان در مغز استخوان)‌ و اختلالات خود ایمنی، موجب بالارفتن تعداد بازوفیل‌ها در خون می‌شوند. گاهی اوقات( بسیار به ندرت )، این اختلالات می‌توانند زمینه ساز سرطان خون شوند.

برای انجام انواع آزمایش خون در منزل به هومکا اعتماد کنید. 

تماس برای ثبت درخواست رایگان

 

پایین بودن BAS در آزمایش خون

پایین بودن غیرطبیعی میزان بازوفیل‌ها، بازوپنی نامیده می‌شود. از آنجایی که بازوفیل‌ها در زیر میکروسکوپ، توسط گرانول‌های خود(دانه‌های پررنگ داخل سلول) تشخیص داده می‌شوند، بنابراین وقتی گرانول‌ها از داخل سلول آزاد می‌شوند، بازوفیل‌ها در نتایج آزمایش خون نشان داده نمی‌شوند. هنگامی که افراد دچار واکنش‌های آلرژیک شدید یا عفونت می‌شوند و گرانول‌های بازوفیل‌ها به علت درگیری سلول و در پاسخ به آلرژن آزاد می‌شود، در نتیجه‌ی آزمایش، میزان بازوفیل‌ها بسیار کم نشان داده می‌شود.

از طرف دیگر، بازوپنی می‌تواند ناشی از پرکاری تیروئید باشد. این نتیجه درست برعکس کم‌کاری تیروئید است که در بالا توضیح داده شد. بیماری پرکاری تیروئید به این علت رخ می‌دهد که غده تیروئید، بیش از حد هورمون تولید می‌کند و سرعت عملکردهای بدن را به شدت بالا می‌برد.

آزمایش Basophil

 

آزمایش Basophil در منزل به چه صورت انجام می‌شود؟

در شرایط پاندمیک کرونا، خروج از خانه برای آزمایش خون در محیط آزمایشگاه که مستعد آلودگی است، برای اغلب افراد خطرناک است. بنابراین از انجایی که بررسی شرایط فاکتورهای خونی بدن شما از جمله فاکتور BAS ، حتی در شرایط شیوع COVID-19 باید به طور مستمر در جریان باشد. می‎‌توانید با استفاده از خدمت آزمایش در منزل هومکا، آزمایش خود را، بدون اینکه سلامتی‌تان به خطر بیفتید، انجام دهید. این گونه خدمات برای افرادی که ایمنی ضعیفی دارند و کسانی که بیشتر در معرض عوارض شدید ناشی از COVID-19 هستند، مفید است.

برای انجام آزمایش Basophil و یا آزمایشات دیگر، با هومکا تماس بگیرید. کافی است همین حالا بر روی دکمه ثبت رایگان درخواست کلیک کنید تا درخواست شما ثبت شود. پس از آن همکاران ما با شما تماس خواهند گرفت و چگونگی ارائه خدمات را توضیح خواهند داد. در صورتیکه موافق باشید، درخواست ثبت نهایی خواهد شد. پس از آن فقط باید منتظر همکاران ما در منزل یا محل مورد نظر باشید تا از خدمات آزمایشگاه آنلاین بهره‌مند شوید.

دکمه ثبت درخواست رایگان

برای ارتباط با هومکا می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ نیز تماس بگیرید. همکاران ما پاسخگوی شما خواهند بود. خدمات آزمایشگاهی و درمانی هومکا سراسر استان تهران، کرج و حومه و شهر مشهد را پوشش می‌دهد. 

دسترسی سریع

سوالات متداول

آیا کم کاری تیروئید باعث بازوپنی می‌شود؟
بله. کم کاری تیروئید می‌توانید زمینه را برای کاهش سطح بازوفیل یا همان بازوپنی فراهم کند.
اگر بازوفیل ها کم باشند چه اتفاقی خواهد افتاد؟
سطح پایین بازوفیل‌ها منجر به واکنش‌های آلرژیک خواهد شد. در این صورت فرد با علائمی مانند آبریزش چشم ، آبریزش بینی ، بثورات قرمز و کهیرمواجه می‌شود.
آیا سطح بالای بازروفیل می‌تواند نشان‌دهنده سرطان باشد؟
بله. این امکان وجود دارد.
آیا رژیم غذایی می‌تواند سطح بازوفیل در بدن را افزایش دهد؟
در این رابطه رژیم غذایی خاصی توصیه نشده است. اما مصرف برخی غذاها باعث تقویت سیستم ایمنی بدن خواهند شد.
آیا بازوفیلی ( سطح بالای بازوفیل) برای مبتلایان به آسم خطرناک است؟
بازوفیلی منجر به افزایش تولید هیستامین در بدن می‌شوند. این امر می تواند برای مبتلایان به آسم مشکل ساز باشد.
آیا خدمات هومکا در روزهای تعطیل ارائه می‌شود؟
بله. هومکا این شرایط را برای کاربران خود مهیا کرد است.
آیا می‌توان از بیمه برای پرداخت هزینه آزمایش در منزل استفاده کرد؟
بله. آزمایش در منزل هومکا تحت پوشش بیمه های پایه و تکمیلی است.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L