آزمایش Anti-dsDNA
خانه
مقالات
آزمایش Anti-dsDNA

آزمایش Anti-dsDNA

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/02/04
تشخیص برخی بیماری‌های خود ایمنی با آزمایش Anti-dsDNA
آزمایش Anti-dsDNA برای تشخیص بعضی بیماری‌های خودایمنی خصوصا لوپوس استفاده می‌شود. این بیماری می‌تواند با علائمی چون درد مفاصل و عوارض پوستی آغاز شود. در این مقاله به بررسی این آزمایش می‌پردازیم.

بیماری‌های خودایمنی به اختلالاتی گفته می‌شود که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سلول‌های بدن حمله می‌کند و باعث ایجاد التهاب و آسیب در بافت‌ها می‌شود. این مشکلات می‌تواند تحت تاثیر عوامل ژنتیکی و محیطی ایجاد شده یا تشدید شود. در صورت تشخیص به موقع می‌توان فرآیند درمان آن‌ها را آغاز کرد و علائم آن را کاهش داد. آزمایش Anti-dsDNA یکی از روش‌هایی است که می‌تواند به شناسایی بعضی از این بیماری‌ها به ويژه بیماری لوپوس کمک کند. در این مقاله به بررسی این آزمایش و معرفی بیماری لوپوس و علائم آن می‌پردازیم.

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

تست Anti-dsDNA چیست؟

تست Anti-dsDNA برای تشخیص مشکلات خودایمنی استفاده می‌شود. با این آزمایش می‌توان علائم این بیماری‌ها را به سرعت و به‌طور موثر مشاهده کرد. بیماری‌های خودایمنی امروزه در هر گروه سنی دیده می‌شود و می‌تواند باعث بروز عوارض جدی شود؛ به خصوص اگر به موقع تشخیص داده نشده و تحت درمان قرار نگیرد. به کمک این آزمایش می‌توان در کمتر از ۲۴ ساعت بیماری را تشخیص داد و درمان‌های لازم را آغاز کرد.

این آزمایش به طور خاص برای تشخیص بیماری لوپوس (Lupus) استفاده می‌شود. در ۷۵ تا ۹۰ درصد بیماران مبتلا به لوپوس نتیجه آزمایش مثبت خواهد بود. این آزمایش که توسط پزشکان متخصص و مراکز بهداشتی حرفه‌ای تجویز می‌شود، در صورت لزوم می‌تواند با برخی آزمایشات دیگر نیز همراه شود. در بیماری‌های خودایمنی ممکن است چند دستگاه به طور هم‌زمان درگیر شوند. به همین دلیل، تشخیص همزمان مشکلات می‌تواند بسیار دشوار باشد. به منظور رفع این وضعیت، از آزمایش  Anti-dsDNA استفاده می‌شود.

 

آزمایش Anti-dsDNA چه مواردی را مورد بررسی قرار می دهد؟

این آزمایش به طور ویژه مواد ژنتیکی (DNA) موجود در هسته سلول‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد و وجود انواعی از آنتی بادی را در خون شناسایی می‌کند. این آنتی‌بادی‌ها در واقع گروهی از آنتی بادی‌های خودکار (اتو آنتی بادی) به نام ANA هستند. به طور عادی، آنتی بادی‌ها بدن را در برابر عفونت محافظت می‌کنند، اما اتوآنتی‌بادی زمانی ساخته می‌شود که سیستم ایمنی بدن هنوز نتوانسته است بین سلول‌های خودی و بیگانه به اندازه کافی تمایز قائل شود. در این موارد اتو آنتی بادی به اشتباه با سلول‌های سالم بدن مبارزه می‌کند و موجب آسیب به بافت‌ها و اندام‌های شما می‌شوند. این آزمایش به بررسی وجود چنین آنتی بادی‌های در سلول‌ها بدن فرد می‌پردازد.

دیگر نیازی نیست تا برای انجام آزمایش به آزمایشگاه بروید. برای انجام آزمایش در منزل کلیک کنید!

 

چه زمانی آزمایش Anti-dsDNA تجویز می‌شود؟

سیستم ایمنی بدن انسان‌ها بسته به تغذیه و ساختار ژنتیکی افراد متفاوت است. به همین دلیل واکنش بدن در برابر عوامل درونی و بیرونی نیز می‌تواند متفاوت باشد. هنگامی که بیماری‌های مرتبط علائم خود را نشان می‌دهند، بر زندگی کاری و اجتماعی افراد تاثیر منفی می‌گذارند و می‌تواند باعث کاهش سطح انرژی آن‌ها شود. اگرچه ممکن است علائم بیماری‌های خودایمنی در مدت کوتاهی ظاهر شوند، اما عوارض جدی آن‌ها غالبا پس از پیشرفت بیماری بروز می‌کند. به همین علت انجام این آزمایش هنگام بروز علائم اولیه لوپوس برای درمان راحت‌تر ضروری است.

همچنین این آزمایش ممکن است برای نظارت بر نفریت لوپوس که یک عارضه جدی لوپوس است و می‌تواند باعث آسیب و التهاب کلیه شود، استفاده شود. این عارضه می‌تواند موجب وجود پروتئین در ادرار، فشار خون بالا و نارسایی کلیه شود.

 

تفسیر تست Anti-dsDNA

نتیجه این آزمایش غالبا به صورت مثبت یا منفی گزارش می‌شود. مقدار نرمال این آزمایش بسته به سن افراد می‌تواند متفاوت باشد. نتایج این آزمایش برای افراد زیر ۶۰ سال، در صورتی که کمتر از IU/ml ۳۰ باشد منفی و بیشتر از IU/ml ۳۰ مثبت در نظر گرفته می‌شود.

برای افراد بالای ۶۰ سال، میزان کمتر از IU/ml ۳۰ منفی، بین IU/ml ۳۰ تا IU/ml ۷۵ ناحیه مرزی و برای مقادیر بالاتر از IU/ml ۷۵ مثبت در نظر گرفته می‌شود.

نتیجه منفی Anti-dsDNA نشان می‌دهد که علامتی مبنی بر وجود این بیماری یافته نشده است. نتیجه این آزمایش را می‌توان با آزمایش‌های مختلف دیگر مقایسه نمود و وضعیت فعلی سلامت بیمار را روشن‌تر کرد. اما منفی بودن تست به این معنی نیست که فرد قطعا بیمار نیست

نتیجه مثبت آزمایش  Anti-dsDNAنشان می‌دهد که احتمالا فرد به بیماری‌های روماتیسمی، بیماری لوپوس یا دیگر بیماری‌های خود ایمنی دچار است. نتایج مثبت آزمایش لزوما نشان دهنده ابتلا به یکی از این بیماری‌ها نیست و برای قضاوت دقیق‌تر معاینات تشخیصی مختلفی مورد نیاز است.

تفسیر آزمایش

 

بیماری‌های قابل تشخیص با آزمایش Anti-dsDNA

بیشتر بیماری‌هایی که در ادامه در مورد آن‌ها صحبت خواهیم کرد، بیماری‌های خود ایمنی هستند. به عبارت دیگر، بیماری‌هایی هستند که سیستم دفاعی بدن آنتی بادی‌هایی (اتوآنتی بادی) علیه سلول‌های خود ایجاد می‌کند و به بافت‌های سالم آسیب می‌رساند.

  • بیماری لوپوس (SLE)
  • آرتریت روماتوئید که به عنوان روماتیسم التهابی نیز شناخته می‌شود.
  • سندرم شوگرن (Sjögren's syndrome): یک بیماری خودایمنی که منجر به خشکی دهان و خشکی چشم می‌شود.
  • اسکلرودرمی(Scleroderma): باعث سفت و خشن شدن پوست می‌شود.
  • سندروم رینود (Raynaud's syndrome): نوعی بیماری که باعث کاهش جریان خون در رگ‌های دست و پا شده و موجب واکنش بیشتر بدن در سرمای هوا می‌شود.
  • بیماری گریوز(Graves): نوعی اختلال تیروئیدی است.
  • بیماری آلزایمر
  • هپاتیت خود ایمنی

 

شرایط آزمایش Anti-dsDNA

به طور کلی، قبل از انجام آزمایش Anti-dsDNA هیچ نیاز مقدمات خاصی نیاز نیست. مثل سایر آزمایش‌های خون، در مورد هر گونه مکمل خوراکی، داروهای تجویزی یا بدون نسخه‌ای که مصرف می‌کنید با پزشک خود مشورت کنید. در بعضی از آزمایشگاه‌ها توصیه می‌شود که اگر مکمل بیوتین یا هرگونه ویتامین B مصرف می‌کنید آن را حداقل ۷۲ ساعت قبل از دادن نمونه خون متوقف کنید.

 

لوپوس چیست؟

لوپوس نوعی بیماری خودایمنی است که باعث گسترش التهاب در سراسر بدن می‌شود. در بعضی موارد نیز صرفا موضعی است و به صورت سیستمیک تمام بدن را درگیر نمی‌کند. بیماری خود ایمنی به شرایطی گفته می‌شود که بدن به سلول‌های خود حمله می‌کند.

بسیاری از کسانی که به لوپوس مبتلا هستند فقط نوع خفیفی از آن را تجربه می‌کنند، اما در صورتی که درمان مناسبی صورت نگیرد ممکن است عوارض آن شدید شود.

دیگر نیازی نیست تا برای انجام آزمایش به آزمایشگاه بروید. برای انجام آزمایش در منزل کلیک کنید!

وبسایت mayoclinic در ارتباط با بیماری لوپوس اینگونه بیان می‌کند:

تشخیص لوپوس دشوار است زیرا علائم و نشانه‌ها از فردی به فرد دیگر متفاوت است. علائم و نشانه های لوپوس ممکن است در طول زمان تغییر کند و با بسیاری از اختلالات دیگر همپوشانی داشته باشد. ترکیبی از آزمایش‌های خون و ادرار، علائم و نشانه‌ها و یافته‌های معاینه فیزیکی منجر به تشخیص این بیماری  می‌شود.

 

علائم ابتلا به لوپوس

علائم بیماری لوپوس می‌تواند در قسمت‌های مختلفی از بدن شما ظاهر شود که تحت تاثیر آن قرار گرفته‌اند. مهمترین قسمت‌های بدن شما که می‌تواند درگیر عوارض لوپوس شود شامل موارد زیر است:

  • مفاصل
  • پوست
  • قلب
  • خون
  • ریه‌ها
  • مغز
  • کلیه‌ها

رایج‌ترین علائمی که لوپوس در بدن افراد ایجاد می‌کند شامل موارد زیر است:

  • تب بالا
  • خستگی
  • بدن درد
  • درد مفاصل
  • عوارض پوستی، از جمله بثورات پروانه ای روی صورت
  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه
  • سردرد
  • گیجی
  • از دست دادن حافظهTop of Form

 

نحوه درمان لوپوس

در حال حاضر هیچ درمانی قطعی برای بیماری لوپوس وجود ندارد، اما داروهایی برای به کنترل بیماری و کاهش علائم آن و همچنین جلوگیری از عود بیماری لوپوس وجود دارد. پزشک هنگام تجویز دارو شدت علائم فرد را در نظر خواهد گرفت. مهم است که به طور منظم تحت کنترل پزشک باشید و تغییرات علائم شما تحت درمان دارویی بررسی شود. علائم بیماری شما ممکن است در طول زمان تغییر کند؛ به همین علت، پزشک داروهای شما را تغییر می‌دهد یا دوز مصرف داروی فعلی را تنظیم می‌کند.

علاوه بر دارو، ممکن است پزشک شما توصیه کند تغییراتی در سبک زندگی خود برای کنترل علائم لوپوس به وجود آورید. این تغییرات می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • پرهیز از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید
  • رژیم غذایی سالم
  • مصرف مکمل‌هایی مانند ویتامین D، کلسیم و روغن ماهی
  • ورزش منظم
  • پرهیز از سیگار

 

تست های مرتبط با آزمایش Anti-dsDNA

برای تشخیص دقیق‌تر ممکن است پزشک شما انجام آزمایش‌های دیگری را در کنار این تست تجویز کند. این آزمایش‌ها می‌تواند شامل موارد زیر است:

 

هزینه آزمایش Anti-dsDNA

هزینه این آزمایش بسته به آزمایشگاهی که این تست را انجام می‌دهد و همچنین انواع آزمایش‌های کمکی که در کنار آن تجویز می‌شود می‌تواند متفاوت باشد. همچنین پوشش بیمه پایه و تکمیلی شما می‌تواند در هزینه نهایی شما تغییر ایجاد کند. برای اطلاع از قیمت دقیق انجام این آزمایش در منزل می‌توانید با ما تماس بگیرید.

 

آزمایش Anti-dsDNA در منزل با هومکا!

بهتر است بدانید که برای انجام خدمات آزمایشگاهی، نیازی نیست تا حتما به آزمایشگاه بروید. مجموعه هومکا با همکاری مجهزترین و مدرن‌ترین آزمایشگاه‌ها در استان تهران، کرج، شیراز، اصفهان، اهواز، رشت، تبریز و مشهد، همواره بهترین خدمات آزمایش در منزل را زیر نظر بیمه پایه و تکمیلی به شما ارائه می‌دهد.

اگر قصد انجام خدمات آزمایش در منزل را دارید، می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید یا با کلیک بر روی بنر زیر، درخواست آزمایش خود را ثبت کنید. در اینصورت همکاران ما با شما تماس خواهند گرفت و هماهنگی‌های لازم جهت انجام آزمایش صورت می‌گیرد. علاوه بر این، جواب آزمایش شما در اسرع وقت و با کوچکترین خطا به دستتان خواهد رسید.

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

آزمایش Anti-dsDNA چیست؟
آزمایش Anti-dsDNA برای تشخیص برخی بیماری‌های خود ایمنی تجویز می‌شود.
چه بیماری‌هایی با آزمایش Anti-dsDNA تشخیص داده می‌شود؟
بیماری لوپوس، سندرم شوگرناسکلرودرم، یبیماری گریوز و آلزایمر با تست Anti-dsDNA قابل تشخیص است.
آیا خدمات مجموعه هومکا زیر نظر بیمه پایه و تکمیلی است؟
بله، کلیه خدمات آزمایش در منزل هومکا تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی انجام می‌شود.
خدمات آزمایش در منزل هومکا در چه شهرهایی انجام می‌شود؟
خدمات آزمایش در منزل هومکا در استان تهران و سایر شهرهای کرج، شیراز، اصفهان، رشت، تبریز، اهواز، قزوین و مشهد قابل انجام است.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L