آزمایش ALP
خانه
مقالات
آزمایش ALP

آزمایش ALP

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/01/29
Alkaline Phosphatase یا ALP چیست؟
آزمایش ALP، تستی است که با بررسی نتایج آن عملکرد کبد مورد بررسی قرار می‌گیرد. کبد به عنوان بزرگترین اندام داخلی بدن، نقش مهمی در پاکسازی بدن از سموم دارد. بروز هرگونه مشکل برای آن می‌تواند زمینه را برای ایجاد بیماری‌های جدی فراهم سازد. برای آشنایی با آزمایش ALP و چگونگی انجام آن مقاله زیر را مطالعه کنید.
این مطالب با تایید دکتر آهنگری منتشر شده است.

همانطور که می‌دانید، بروز مشکلات کبدی در دنیا بسیار رایج است و از همین رو، اگر علائمی مانند ادرار تیره رنگ، خستگی و ضعف، کاهش وزن و تهوع دارید، احتمالا دچار بیماری‌های کبدی شده‌اید. انجام آزمایش ALP می‌تواند تا حدود زیادی شما را از سلامت کبد آگاه کند. همچنین بروز بیماری‌هایی مانند کم کاری و پرکاری تیروئید، سرطان کبد، روده بزرگ و سرطان پستان، می‌تواند از طریق انجام آزمایش ALP مشخص شود. اگر قصد دارید تا در ارتباط با آزمایش ALP بیشتر بدانید، و به سوال آیا بالا بودن آلکالین فسفات خطرناک است؟ پاسخ مناسبی دهید، ادامه مطالب را از دست ندهید.  

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

Alkaline Phosphatase در آزمایش خون چیست؟

هدف از انجام آزمایش ALP اندازه گیری سطح آنزیم کبدی به نام «آلکالین فسفاتاز» است. تست آلکالین فسفاتاز (ALP) برای کمک به تشخیص بیماری کبد یا اختلالات استخوانی استفاده می‌شود. در بیماری‌های مرتبط با کبد سلول‌های آسیب دیده کبدی، مقادیر بیشتری ALP را در خون آزاد می‌کنند. آزمایش ALP  برای کمک به تشخیص بیماری کیسه صفرا نیز ممکن است تجویز شود. 

ALP (آلکالن فسفاتاز) یکی از انواع آنزیم‌هایی است که در بدن یافت می‌شود. آنزیم‌ها پروتئین‌هایی هستند که به اتفاق افتادن واکنش‌های شیمیایی کمک می‌کنند. به عنوان مثال آن‌ها می‌توانند مولکول‌های بزرگ را به قطعات کوچکتر تقسیم کنند، یا می‌توانند به مولکول‌های کوچکتر کمک کنند تا در ساختارهای بزرگتری به هم متصل شوند. در کل بدن از جمله کبد، دستگاه گوارش، کلیه‌ها و استخوان‌ها آلکالین فسفاتاز وجود دارد. 

آزمایش ALP

 

چرا آزمایش ALP تجویز می‌شود؟ 

در صورت مشاهده علائم بیماری کبد یا اختلالات استخوانی، پزشک ممکن است آزمایش آلکالین فسفاتاز (ALP) را برای اندازه گیری میزان آنزیم موجود در خون تجویز کند. اگر نسخه آزمایش دارید و وقت کافی برای رفتن به آزمایشگاه را ندارید، کلیک کنید!

در سایت Medline Plus درمورد اینکه چرا پزشک آزمایش ALP را تجویز می‌کند، نوشته است: 

پزشک ممکن است آزمایش ALP را به عنوان بخشی از یک معاینه معمول یا در صورت داشتن علائم آسیب کبدی یا اختلال استخوان، پیشنهاد کند. 

علائم بیماری کبد عبارتند از:

  • تهوع و استفراغ
  •  کاهش وزن
  • خستگی و  ضعف
  • زردی (بیماری که باعث زرد شدن پوست و چشم  می‌شود)
  • تورم و یا درد در شکم
  • ادرار تیره رنگ و یا مدفوع رنگ روشن
  • خارش مکرر

علائم اختلالات استخوانی عبارتند از:

  • درد در استخوان‌ها و یا مفاصل
  •  بزرگ شدن و یا تغییر شکل غیرطبیعی استخوان‌ها
  • افزایش دفعات شکستگی استخوان

 

شرایط انجام تست ALP

با وجود اینکه برای انجام آزمایشات کبدی نیازی به ناشتا بودن نیست، اما بهتر است حداقل چند ساعت ناشتا باشید. در صورتیکه از داروهای ضد صرع مانند فنوباربیتال و فنی توئین استفاده می‌کنید، به نمونه گیر اطلاع دهید تا در شرح حال شما ثبت گردد.

شرایط انجام تست ALP

 

مقدار نرمال و بحرانی ALP در آزمایش خون

بازه طبیعی ALP برای مردان و زنان بالای ۱۸ سال، ۴۴ تا ۱۴۷ واحد بین المللی در لیتر (IU / L) یا ۰.۷۳ تا ۲.۴۵ میکروکاتال در لیتر (μkat / L) است. مقادیر نرمال ALP ممکن است از آزمایشگاهی به آزمایشگاه دیگر کمی متفاوت باشد. همچنین این بازه می‌تواند با توجه به سن و جنسیت متفاوت باشد. میزان بالای ALP به طور معمول در کودکان در حال رشد به علت رشد استخوان‌ها و در زنان باردار بیشتر است. ALP بالای ۳۵۰ واحد بین المللی در لیتر مقدار بحرانی محسوب می‌شود. آیا سطح ALP در آزمایش خون شما در بازه نرمال قرار ندارد و به دنبال تفسیر آزمایش خود هستید؟ می‌توانید همین حالا کلیک کنید!

 

آیا بالا بودن آلکالین فسفات خطرناک است؟

به طور کلی اگر آلکانین فسفات بالا باشد و نتیجه سایر آزمایشات کبدی مانند: ALT،AST و Bilirubin نرمال باشند، ممکن است دچار مشکلات کبدی نباشید و دچار یک اختلال استخوانی مانند بیماری استخوان پاژه (Paget's) باشید. این بیماری موجب می‌شود تا استخوان‌های شما به طور غیرعادی رشد کرده، بزرگتر و ضعیف‌تر از حالت نرمال باشند و شکنندگی آن‌ها افزایش یابد.

دقت داشته باشید که اگر ALP در آزمایش خون بالاتر از 130 U/Lباشد، این آنزیم در خون بالاست.در این صورت برای پاسخ به سوال "آیا بالا بودن آلکانین فسات خطرناک است؟" می‌توان گفت: توجه به این نکته ضروری است که سطوح بالای این آنزیم در خون از نظر شدت متفاوت است و اگر این فاکتور در آزمایش خون تنها مقداری از حالت نرمال بالاتر باشد، حتما به معنای بیماری کبدی یا اختلال استخوانی نیست و لزوما نیاز به درمان ندارد.

بالا بودن آلکالین فسفات

 

آزمایش ALP چه بیماری‌هایی را نشان می‌دهد؟

ALP بالا معمولاً به این معنی است که یا کبد آسیب دیده است یا فرد مبتلا به بیماری است که باعث افزایش فعالیت سلول‌های استخوانی می‌شود. اگر سایر آزمایشات کبدی مانند: بیلی روبین، آزمایشAST یا آزمایش ALT نیز در آزمایش خون بالا باشد، معمولاً افزایش ALP ناشی از آسیب کبدی است.

برای جواب دادن به سوال SGPT در آزمایش خون چیست؟ می‌توان گفت این فاکتور در واقع یکی از مهم‌ترین آنزیم کبدی است که بررسی آن مهم است.

تفسیر آزمایش

 

علت بالا بودن Alkaline Phosphatase در آزمایش خون چیست؟

اگرچه بالا بودن مقدار ALP در خون به تنهایی آسیبی به بدن نمی‌زند اما بیماری زمینه‌ای که باعث بالا رفتن ALP شده است می‌تواند جدی و مخاطره آمیز باشد معمولا بیماری‌هایی مثل سرطان، اختلالات مغز استخوان و بیماری‌های‌ کلیوی عامل چنین افزایشی هستند. البته به جز موراد بالا نوع سبک زندگی فرد، داروهایی که مصرف می‌کند و برخی مکمل‌ها نیز قادرند سطح ALP را افزایش دهند. در ادامه به مهمترین دلایل بالا رفتن ALP در آزمایش خون اشاره می‌کنیم:

قرص‌های پیشگیری از بارداری: این قرص‌ها قادرند که سطح ALP را چندین برابر افزایش دهند.

ورزش سنگین: تمرینات ورزشی به ویژه اگر فشرده و سنگین باشند قادرند سطح ALP را به طور موقت افزایش دهند.

هورمون‌های تیروئیدی: هورمون‌های تیروئید یکی از عوامل محرک ترشح ALP در بدن هستند. در اختلال پر کاری تیروئید مقدار ALP افزایش می‌یابد.

مصرف برخی داروها: داروهایی مثل افاویرنز (داروی ضد HIV) باعث بالا رفتن ALP در افراد مبتلا به HIV می‌شود. بالا رفتن ALP با کاهش تراکم استخوانی و کمبود ویتامین D نیز در ارتباط است.

انسداد مجاری صفراوی و سرطان کبد: بالا بودن ALP کبدی با مسدود شدن مجرای صفراوی و سرطان کبد در ارتباط است. بالا بودن آلکالین فسفاتاز کبدی می‌تواند نشانه ای از وجود تومور در مجرای صفراوی باشد.

سرطان روده بزرگ و کولون: در بیماران مبتلا به متاستاز سرطان کولون، سطح ALP بیش از حد نرمال است. هر چه مقدار آلکالین فسفاتاز در این بیماری بالاتر باشد، پیشروی سرطان نیز بیشتر است.

سرطان پستان: زنان مبتلا به سرطان پستان نسبت با سایرین سطح ALP بالاتری در آزمایش خون دارند. اگر مقدار ALP از سطح خاصی عبور کند نشانگر منتشر شدن سلول‌های سرطانی به کبد و اسخوان است.

علت بالا بودن Alkaline Phosphatase در آزمایش خون چیست؟

 

علائم بالا بودن آلکالین فسفاتاز (ALP) در آزمایش خون چیست؟

علائمی که در اینجا به آن اشاره می‌شود با بالا بودن آلکالین فسفاتاز در ارتباط است، اما برای تشخیص دقیق کافی نیست چراکه چنین علائمی در برخی دیگر از بیماری‌ها نیز بروز می‌کنند. در صورتی که بالا بودن آلکالین فسفاتاز (ALP) ناشی از بیماری‌های کبدی باشد علائم آن شامل موارد زیر است:

  • خارش بدن
  • تهوع و استفراغ
  • کمبود وزن
  • ضعف و خستگی
  • یرقان
  • تورم و درد معده
  • ادرار تیره رنگ

علائمی که به دلیل نقص مغز استخوان بروز می‌کند به صورت زیر است:

  • درد مفاصل یا مغز استخوان
  • استخوان‌های عیر نرمال و حجیم شده
  • رخ دادن شکستگی مکرر استخوانی

در مجموع علائم بالا بودن ALP بستگی به علت‌ زمینه‌ای آن، از جمله بیماری‌های کبدی و یا نقایص استخوانی دارد. اگر علائم بالا را دارید و می‌خواهید از سلامتی خود مطمئن شوید، دیگر نیازی نیست تا برای انجام آزمایش به آزمایشگاه بروید. برای انجام آزمایش در منزل کلیک کنید!

علائم بالا بودن آلکالین فسفاتاز (ALP) در آزمایش خون

 

چگونه می‌توان سطح ALP خون را کاهش داد؟

اگر سطح ALP شما در آزمایش خون بالاتر از حد نرمال است در قدم اول بایستی با ویزیت شدن توسط پزشک عامل زمینه‌ای بالا رفتن ALP شناسایی و درمان شود. در کنار روند درمانی، روش‌های مکمل می‌توانند در بازسازی کبد و عملکرد بهتر آن مفید باشند. مهمترین راهکارها برای افزایش سلامت کبد شامل موارد زیر است:

مصرف اسیدهای چرب اومگا ۳: امگا ۳ قادر است میزان ALP روده‌ای را به مقدار زیادی کاهش دهد در حالیکه اسیدهای چرب اومگا ۶ باعث افزایش ALP می‌شوند.

ترک سیگار: سیگار یکی از علت‌های افزایش ALP است.

مصرف قهوه: مصرف متعادل قهوه تاثیر مطلوبی در کاهش ALP دارد.

ورزش منظم: با انجام منظم ورزش‌های سبک روزانه مقدار ALP استخوانی به طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

تامین ویتامین D بدن: کاهش ویتامین D باعث افزایش ALP در آزمایش خون می‌شود. اگر دچار کمبود ویتامین D هستید با خوردن مکمل‌های ویتامین D و آفتاب گرفتن روزانه نیاز بدن را تامین کنید.

 

علت پایین بودن ALP در آزمایش خون چیست؟

پایین بود Alkaline Phosphatase در بدن می‌تواند به یکی از علت‌های زیر باشد:

بیماری ویلسون: بیماری ویلسون یک بیماری ارثی بوده که در آن به دلیل نقص ژنتیکی، عنصر مس در اندام‌های داخلی بدن انباشته می‌شود. این بیماری ارثی یکی از علت‌های پایین بودن سطح ALP در آزمایش خون است.

سوء تغذیه: عدم تامین مواد غذایی لازم برای بدن، منجر به پایین آمدن غیر نرمال ALP در آزمایش خون می‌شود.

کمبود منیزیوم بدن: این عنصر برای فعالیت آنزیم ALP مورد نیاز است و اگر به مقدار کافی در برنامه غذایی جذب بدن نگردد منجر به کاهش شدید ALP در خون می‌شود.

کمبود روی در بدن: کمبود روی باعث کاهش غیر نرمال سطح ALP در آزمایش خون می‌شود. مکمل‌های روی قادرند تا حدودی به برطرف شدن چنین مشکلی کمک کنند.

رژیم غذایی بدون پروتئین: فقدان پروتئین در رژیم غذایی باعث پایین بودن ALP در آزمایش خون می‌شود.

آیا سطح ALP در آزمایش خون شما در بازه نرمال قرار ندارد و به دنبال تفسیر آزمایش خود هستید؟ می‌توانید همین حالا کلیک کنید!

علت پایین بودن ALP در آزمایش خون چیست؟

 

علائم پایین بودن ALP در آزمایش خون چیست؟

پایین بودن غیر طبیعی ALP در آزمایش خون از عوامل زمینه‌ای مثل کمبود ویتامین B12 منشا می‌گیرد. اگر علت زمینه‌ای کاهش ALP خون، کمبود ویتامین B12 باشد علائم زیر بروز می‌کند:

  • سردرد
  • تنگی نفس
  • ضعف و خستگی

اگر علت پایین بودن ALP ناشی کم کاری تیروئید باشد علائم زیر بروز می‌کند:

  • افزایش وزن بدن
  • ضعف عضلانی
  • خشکی پوست

شما می‌توانید در صورت نیاز از خدمت چکاپ در منزل هومکا استفاده کنید.

 

تست‌های مرتبط با آزمایش ALP خون

آسیب‌های کبدی انواع مختلفی دارند و به شکل‌های مختلفی تشخیص داده می‌شوند که یکی از راه‌های تشخیص آن انجام آزمایش ALP است. اگر تست ALP انجام داده‌اید و این سوال در ذهن شما به وجود آمده است که "آیا بالا بودن آلکالین فسفات خطرناک است؟" باید بدانید که  در زیر لیستی از آزمایشاتی که با آزمایش ALP مرتبط هستند و برای تشخیص بیماری‌های کبدی مورد استفاده قرار می‌گیرند، ارائه شده است: 

  • آزمایش ALT یا SGPT

آزمایش آلانین آمینوترانسفراز (ALT) یا SGPT یک آزمایش خون است که آسیب کبدی را بررسی می کند. پزشک می‌تواند با استفاده از این آزمایش بفهمد که آیا اختلالی در عملکرد کبد وجود دارد یا خیر؟ 

  • آزمایش AST یا SGOT

تست آسپارتات آمینوترانسفراز (AST) یک آزمایش خون است که آسیب کبدی را بررسی می کند. پزشک ممکن است این آزمایش را برای اطلاع از ابتلا به بیماری کبد و بررسی روند درمان تجویز کند. 

  • آزمایش Bilirubin Total و Bilirubin Direct

آزمایش bilirubin چیست؟ ترکیبی از بیلی روبین مستقیم (Direct) و غیرمستقیم است. به طور معمول شما آزمایش بیلی روبین مستقیم و کامل را می‌دهید. نتایج طبیعی برای آزمایش بیلی روبین کامل برای بزرگسالان ۱.۲ میلی گرم در دسی لیتر و برای افراد زیر ۱۸ سال معمولاً ۱ میلی گرم در دسی لیتر است. نتایج طبیعی بیلی روبین مستقیم به طور كلی ۰.۳ میلی گرم در دسی لیتر است. این نتایج ممکن است از آزمایشگاهی به آزمایشگاه دیگر کمی متفاوت باشد.

  • آزمایش HBsAg

آزمایش HBsAg  یا آنتی ژن سطحی هپاتیت B یک آزمایش خون است که برای تعیین آلودگی فرد به ویروس هپاتیت B انجام می شود.

  • آزمایش HCV

آزمایش HCV برای غربالگری و تشخیص ابتلا به ویروس هپاتیت C و یا برای  نظارت بر درمان این بیماری انجام می‌شود. هپاتیت C  ویروسی است که باعث عفونت کبد می‌شود و با التهاب و آسیب کبدی همراه است.

  • آزمایش HAV

آزمایش HAV به منظور یافتن آنتی بادی در خون شما به نام IgM است. با این آزمایش می توان به آلودگی به ویروس هپاتیت A (HAV) پی برد. این آزمایش برای تشخیص عفونت‌های زودرس یا اخیر و تشخیص بیماری در افرادی که علائم هپاتیت حاد دارند، استفاده می‌شود. همچنین ممکن است به عنوان بخشی از پانل حاد هپاتیت ویروسی انجام شود.

تست‌های مرتبط با آزمایش ALP

 

برای آزمایش ALP در منزل به هومکا اعتماد کنید!

بهتر است بدانید که برای انجام آزمایش ALP یا سایر خدمات آزمایشگاهی، نیازی نیست تا حتما به آزمایشگاه بروید. مجموعه هومکا با همکاری مجهزترین و مدرن‌ترین آزمایشگاه‌ها در استان تهران، کرج، شیراز، اصفهان، اهواز، رشت، تبریز و مشهد، همواره بهترین خدمات آزمایش در منزل را به شما ارائه می‌دهد. همچنین، تمامی خدمات آزمایش در منزل هومکا زیر نظر بیمه پایه و تکمیلی است.

اگر قصد انجام خدمات آزمایش در منزل یا تفسیر آزمایش خون را دارید، می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید یا با کلیک بر روی بنر زیر، درخواست آزمایش خود را ثبت کنید. در اینصورت همکاران ما با شما تماس خواهند گرفت و هماهنگی‌های لازم جهت انجام آزمایش صورت می‌گیرد. علاوه بر این، جواب آزمایش شما در اسرع وقت و با کوچکترین خطا به دستتان خواهد رسید.

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

Alkaline Phosphatase در آزمایش خون چیست؟
تست Alkaline Phosphatase (ALP) برای کمک به تشخیص بیماری کبد یا اختلالات استخوانی استفاده می‌شود. در شرایطی که برای کبد مشکل ایجاد شده باشد، سلولهای آسیب دیده کبدی مقادیر بیشتری از ALP را در خون آزاد می‌کنند.
چه غذاهایی Alkaline Phosphatase را افزایش می‌دهند؟
رژیم غذایی حاوی فسفر، چربی‌های سالم، روی، ویتامین B12 و ویتامین A می‌تواند برای افزایش سطح Alkaline Phosphatase استفاده شود.
کدام میوه برای کبد بهتر است؟
توت‌ها. بسیاری از توت‌های تیره مانند زغال اخته و تمشک حاوی آنتی اکسیدان‌هایی به نام پلی فنول هستند که ممکن است به محافظت از کبد در برابر آسیب کمک کنند.
مقدار نرمال و بحرانی ALP چقدر است؟
بازه طبیعی ALP برای مردان و زنان بالای ۱۸ سال ۴۴ تا ۱۴۷ واحد بین المللی در لیتر (IU / L) یا ۰.۷۳ تا ۲.۴۵ میکروکاتال در لیتر (μkat / L) است.
آیا آزمایش در منزل هومکا تحت بیمه است؟
بله. آزمایش در منزل هومکا تحت بیمه های پایه و درمانی قرار دارد.
آیا می‌توانم نتیجه تفسیر آزمایش خود را داشته باشم؟
بله. هومکا این امکان را فراهم کرده است که نتیجه آزمایش شما توسط پزشک تفسیر شود.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L