خانه
مقالات
فیزیوتراپی پارگی رباط صلیبی در منزل
فیزیوتراپی پارگی رباط صلیبی در منزل
آخرین تاریخ به روز رسانی: 1399/10/28
ثبت رایگان درخواست
فیزیوتراپی پارگی رباط صلیبی در منزل
در این مقاله می خواهیم به نحوه‌ی فیزیوتراپی پارگی رباط صلیبی زانو در منزل بپردازیم. رباط صلیبی یکی از بخش‌ها و ساختار های مهم زانو محسوب می شود که باز و بسته شدن درست زانو، به سالم بودن آن بسیار وابسته است.

وظیفه ی رباط صلیبی در زانو جلوگیری از لغزش استخوان ساق پا در زیر استخوان ران است. به همین علت است که ورزشکاران با آسیب دیدن رباط صلیبی قادر به ادامه‌ی ورزش نیستند و اینجاست که فیزیوتراپی به کمک فرد آمده و می‌تواند دامنه‌ی حرکتی پای فرد از قسمت زانو را با ارائه‌ی تمرینات ویژه بهبود ببخشد.

معمولا پارگی رباط صلیبی بیشتر برای ورزشکارانی رخ می دهد که از پای خود برای تغییر جهت ناگهانی استفاده می‌کنند. برای مثال ورزشکارانی چون بسکتبالیست‌ها، فوتبالیست‌ها، والیبالیست‌ها و ورزش‌هایی از این قبیل، بیش از دیگران دچار پارگی رباط صلیبی می شوند. هنگامی که این افراد به پزشک مراجعه می‌کنند، ابتدا باید معاینه‌ی دقیق روی زانوی آن‌ها صورت بگیرد که پارگی رباط صلیبی به قسمت‌های دیگر پا آسیب نرسانده باشد. در صورتی که مشکل فقط  پارگی رباط صلیبی باشد، پزشک برای ادامه‌ی درمان، دارو و فیزیوتراپی را برای فرد تجویز می‌کند.

فیزیوتراپی پارگی رباط صلیبی در منزل

 

مراحل درمان و فیزیوتراپی پارگی رباط صلیبی در منزل

در این قسمت به ارائه‌ی توضیحاتی در مورد مراحل درمان پارگی رباط صلیبی خواهیم پرداخت که در نهایت منجر به بهبود کامل زانو و پای فرد پس از درمان خواهد شد.

۱. در ابتدای پارگی رباط صلیبی زانو در فرد، آسیب دیدگی بسیار حاد بوده و درد بیمار بسیار شدید است. در این مرحله معمولا عمل جراحی روی پا توسط پزشک صورت می‌گیرد اما در ابتدای امر پزشک به مدت سه هفته قبل از عمل جراحی برای بیمار استراحت تجویز خواهد کرد تا التهاب پای وی کاهش پیدا کرده و مفاصل زانو دچار خشکی نشوند. ممکن است قبل از عمل جراحی نیاز به فیزیوتراپی پارگی رباط صلیبی پیدا کنید که آن با تشخیص پزشک انجام خواهد شد. فیزیوتراپیست در این مدت سعی به تقویت عضلات پا و مفاصل آن خواهد کرد تا بیمار برای عمل آماده شود. در صورت نیاز به فیزیوتراپی قبل از عمل، می‌توانید با ما در هوم کا تماس گرفته و فیزیوتراپ را در تهران و یا کرج به منزل خود ببرید.

۲. در مرحله‌ی دوم عمل صورت گرفته و فرد باید تلاش کند تا زانوی خود را باز و بسته کرده و قدرت را در زانو دوباره به دست آورد. در این مرحله که دو هفته طول می کشد، فیزیوتراپیست با مراجعه به منزل فرد می تواند مراحل اولیه ی درمان بعد از عمل را آغاز کرده و به کاهش تورم پا و خم شدن زانو کمک کند.

۳.  مرحله ی سوم شامل تمریناتی خواهد بود که فرد در آن بتواند زانوی خود را تا ۹۰ درجه خم کرده و سپس آن باز کند. 
این مرحله نیز نیاز به دو هفته زمان بعد از عمل دارد که شامل هفته‌ی سوم تا پنجم بعد از عمل می باشد.

۴. مرحله‌ی چهارم، مرحله‌ی نهایی درمان پارگی رباط صلیبی در منزل محسوب می‌شود. در هفته ی ششم بعد از عمل، فیزیوتراپیست سعی می کند با ارائه تمریناتی، قدرت عضلات فرد را افزایش داده و وی را به ورزش و کارهای روزمره‌ی قبلی‌اش باز‌گرداند. پس از این مرحله فیزیوتراپی تمام می‌شود و این خود فرد است که باید با انجام تمرینات ویژه، به بهبود عمکرد مفاصل خود کمک کند.

 

روش های درمانی در فیزیوتراپی رباط صلیبی در منزل 

روش‌هایی که فیزیوتراپیست‌ها به وسیله ی آن ها، کمک به درمان و بهبود پارگی رباط صلیبی می کنند، شامل مواردی است که در ادامه به طور مختصر آن‌ها را بیان خواهیم کرد. فیزیوتراپیست‌های هوم کا سعی دارند، با استفاده از تمام روش‌هایی که در ادامه گفته خواهد شد، به بهبود سریع بیمار و بازگشت به حالت عادی وی کمک کنند.

✔ استفاده از روش اصلاح بیومکانیکی

✔ ارائه‌ی تمریناتی برای بازگشت فرد به حالت عادی روزمره در روز‌های پایانی فیزیوتراپی

✔ ارائه‌ی تمرینات تقویت عضلانی  و مفاصل زانوی بیمار

✔ ارائه‌ی آموزش‌های ویژه برای بیمار و همراهان او در منزل، جهت کمک به تقویت عضلات بیمار پس از پایان فیزیوتراپی 

✔ تلاش برای کاهش التهاب زانوی بیمار بعد از عمل 

✔ استفاده از روش گرما‌درمانی توسط دستگاه‌های ویژه ی فیزیوتراپی و سرما درمانی به کمک کمپرس یخ جهت انعطاف دادن به عضلات بیمار

✔ بستن بریس در صورت لزوم 

✔ استفاده از الکتروتراپی به کمک دستگاه‌های مخصوص در فیزیوتراپی

✔ استفاده از سوزن خشک برای درمان توسط طب سوزنی در بیمار

✔ افزایش دامنه‌ی حرکتی مفاصل با تمرینات مخصوص فیزیوتراپی

✔ روش دستی برای بهبود عملکرد زانو به کمک ماساژ درمانی

✔ استفاده از روش آب درمانی در صورت نیاز و توصیه ی بیار به راه رفتن در داخل استخر آب ولرم پس از طی کردن مراحل درمان

✔ در صورت لزوم توصیه به استفاده از عصا برای بیمار تا زمان بهبودی کامل و استقلال کامل حرکتی بیمار

فیزیوتراپی پارگی رباط صلیبی در منزل

 

انواع ورزش‌های توصیه شده برای درمان پارگی رباط صلیبی

هنگامی که در وسط ورزش احساس درد شدید در زانوی خود کردید، و این درد پس از دقایقی رفع نشد و تا ساعت ها ادامه پیدا کرد، به احتمال زیاد، شما دچار پارگی رباط صلیبی شده‌اید. برای تشخیص درست این امر باید به پزشک مراجعه کرده و پس از آن مراحل درمان را طی کنید. مهم‌ترین روش درمان در پارگی رباط صلیبی بعد از گذراندن مراحل سخت بهبودی بیمار، ورزش کردن است. فیزیوتراپیست‌ها معمولا ورزشهای مشابهی را برای درمان بیمار ارائه می کنند که در ادامه به بیان مهم‌ترین آن ها خواهیم پرداخت.

✔ تمرین همسترینگ
این تمرین برای انقباض پشت زانو صورت می‌گیرد.
برای انجام آن، فرد باید نشسته و پای خود ۹۰ درجه عین حالت نشستن روی صندلی روی زمین بگذارد. 
سپس پا را به آرامی و به میزان ۴۵ درجه باز کرده و پاشنه‌ی پایش را به زمین فشار دهد. در این حالت پشت زانو منقبض خواهد شد. پس از آن پا را جمع کرده و به حالت ۹۰ درجه برگرداند و سپس دوباره این حرکت را تکرار کند.

✔ انقباض پا بدون حرکت دادن آن
در این حرکت، پای خود را دراز کرده و زیر زانویتان حوله‌ای قرار دهید.
سپس عضلات خود را منقبض کنید به طوری که با دست بتوانید سفتی عضلات زانو را حس کنید.
به مدت چند ثانیه در این حالت پایتان را نگه داشته و سپس شل کنید.
دوباره این حرکت را تا ده بار تکرار کنید.

✔ خم و راست کردن زانو در حالت خوابیده
در این ورزش فرد به پشت دراز کشیده و زانوی خود را خم و راست خواهد کرد.
این حرکت را به مدت ده الی بیست بار انجام داده و روزانه چندین بار تکرار کنید.
البته در این حرکت زانویتان را تا جایی خم کنید که دردی را احساس نکنید، و فقط کشیدگی خفیفی در زانو حس کنید.

✔ تمرین صاف کردن زانو
در این تمرین، زیر ساق پای خود حوله ای را بگذارید و پای خود را دراز کنید.
سپس در این حالت، زانویتان را منقبض و منبسط کنید، این حرکت موجب صاف شدن زانوی شما خواهد شد.
سعی کنید زانو را به مدت ۵ دقیقه در این وضعیت نگه دارید و روزانه دو الی سه بار آن را انجام دهید.

✔ بلند کردن و صاف نگه داشتن پا در بالای بدن
به پشت روی زمین دراز کشیده و زانوی خود را تا حدی که می توانید صاف کنید. سپس در حالتی که عضلاتتان در حالت منقبض شده می‌باشد، پای خود را بلند کرده و در این حالت به مدت چند ثانیه نگه دارید. هدف این تمرین بیشتر از بلند کردن پا، تمرین برای انعطاف پذیری عضلات و کشیدن آن‌هاست.

✔ استفاده از تمرین دو چرخه ی ثابت
یکی از روش‌های موثر برای بهبود پارگی رباط صلیبی بعد از عمل، تمرین دوپرخه است. در این روش، ارتفاع رکاب دوچرخه را باید به گونه ای تنظیم کنید که در هنگام پایین آمدن رکاب دوچرخه، پای فرد به طور کامل باز شده و پس از آن در بالا آمدن رکاب، پای شما بسته شود. این تمرین را روزانه ۱۰ الی بیست دقیقه انجام دهید. در صورت توان، انجام تمرین بیشتر اشکالی ندارد.

 

چطور متوجه پارگی رباط صلیبی شویم؟

پارگی رباط صلیبی زمانی که در ورزش یا در سایر موقعیت ها رخ دهد، فرد صدای تق شدیدی را خواهد شنید که بسیار بلند است و ممکن است سایر ورزشکاران نیز این صدا به گوششان برسد. پس از آن در زانوی خود احساس سوزش شدیدی حس خواهید کرد به طوری که حس می کنید میخ در زانوی شما فرو رفته است. هنگام بلند شدن قادر به راه رفتن روی زانوی آسیب دیده نخواهید بود چرا که زانو دیگر توان تحمل وزن شما را ندارد. بلافاصله بعد از پارگی نیز زانو ورم خواهد کرد که خود شاهدی بر پارگی رباط صلیبی فرد می باشد. اگر بخواهید وزنتان را روی زانوی آسیب دیده بندازید زانو تحمل وزن نداشته و به اصطلاح، زانو خالی خواهد کرد. در این شرایط به کمک شخص دیگری از زمین ورزش خارج شده و وزن خود را روی زانوی آسیب دیده نیندازید. چرا که در این صورت دچار سایر آسیب دیدگی های شدید نیز خواهید شد. در نهایت بلافاصله به پزشک مراجعه کرده و مراحل تشخیص و درمان را طی کنید.

 

علت پارگی ناگهانی رباط صلیبی

عواملی که ممکن است موجب پارگی ناگهانی رباط صلیبی شوند، شامل موارد زیر می باشند که در صورت بروز باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

✔ پیچ خوردگی شدید زانو
ممکن است در هنگام پریدن از ارتفاع یا راه رفتن با کفش پاشنه بلند، زانو دچار پیچ خوردگی شدید شود.
در این حالت در صورت احساس درد شدید، پارگی رباط صلیبی ممکن است رخ داده باشد.

✔ انداختن وزن به طور ناگهانی روی یک پا
اگر موقع بازی یا ورزش، وزن خود را روی یک پا به طور ناگهانی بیاندازید، احتمال رخ دادن پارگی رباط صلیبی بسیار زیاد است.

✔ کشیدن زانو بیش از حد معمول
این اتفاق معمولا زمانی رخ می دهد که فرد ورزش کششی انجام می‌دهد و شخص دیگر، یا مربی وی با فشار آوردن برای باز کردن بیشتر زانو، ناگهان ضربه‌ای به زانو وارد شده و رباط صلیبی فرد پاره می شود.

✔ ضربه‌ی مستقیم به زانو
ممکن است در حین تصادف یا در برخی از ورزش ها، ضربه ناگهانی به زانو وارد شود که خطر پارگی رباط صلیبی را داشته باشد.

✔ توقف در هنگام دویدن سریع
هنگامی که دونده‌ای با سرعت بالایی می‌دود، در صورتی که به طور ناگهانی توقف کند، احتمال اینکه پارگی رباط صلیبی رخ دهد زیاد است. برای توقف باید سرعت خود را به آرامی کم کرده و سپس به طور کامل بایستید.

فیزیوتراپی پارگی رباط صلیبی در منزل

 

کلام آخر درباره فیزیوراپی پارگی رباط صلیبی در منزل

پارگی رباط صلیبی اتفاق شایعی است که در بین ورزشکاران بیشتر از سایر افراد معمولی رخ می‌دهد. چرا که احتمال آسیب ناگهانی به زانو در ورزش‌هایی مانند والیبال و بسکتبال که در آن پرش ناگهانی روی زانو می باشد، بیشتر محتمل است. در این حالت بلافاصله ورزشکار را روی تخت گذاشته و به سمت پزشک هدایت می‌کنند. پس از مراحل تشخیص و عمل جراحی، پزشک، فرد را به فیزیوتراپی توصیه خواهد کرد تا وضعیت وی به حالت اولیه برگردد. در صورتی که برای فیزیوتراپی رباط صلیبی در منزل نیاز به فیزیوتراپیست ماهر داشتید، می توانید با مشاورین ما در هوم کا تماس گرفته و بهترین فیزیوتراپ ها را به منزل خود برای درمان بیاورید.

برای درخواست این خدمت می‌توانید از طریق دکمه‌ی ثبت رایگان درخواست یا تماس با شماره‌ی ۰۲۱۹۱۰۲۵۵۹۵ درخواست خود را ثبت نمایید. 
 

دسترسی سریع
سوالات متداول
آیا فیزیوتراپ‌ها در فرایند فیزیوتراپی پارگی رباط صلیبی در خانه نکات بهداشتی را رعایت می‌کنند؟
در این زمینه جای نگرانی نیست. تمام فیزیوتراپ‌ها آموزش‌دیده و با تجربه هستند و در هنگام مراجعه به منزل شما، تمامی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت خواهند کرد و کمترین تماس را با وسایل خانه شما خواهند داشت.
آیا هوم کا مجوزهای لازم را برای فیزیوتراپی پارگی رباط صلیبی در منزل در اختیار دارد؟
بله. نام شرکت ما سفیران سلامت سپینود است و با برند هوم‌کا در حال فعالیت هستیم. مجوز مورد نیاز برای انجام چنین فعالیتی «مجوز ارائه خدمات و مراقبت‌های بالینی در منزل» است که مجموعه‌‌ی هوم‌کا آن را کسب کرده است.
مقالات مرتبط
درباره‌ی این حوزه بیشتر بخوانید.