کار درمانی ذهنی در منزل
خانه
مقالات
کار درمانی ذهنی در منزل

کار درمانی ذهنی در منزل

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/02/04
کاردرمانی ذهنی توسط بهترین متخصصان در منزل شما!
کاردرمانی ذهنی امری است که اگر در محیط راحت و آشنای خانه انجام شود، بسیار مفیدتر است. این روز‌ها شرکت‌های زیادی انواع خدمات درمانی و مراقبتی را در منزل ارائه می‌دهند. اما کاردرمانی امری است که باید به صورت تخصصی و توسط مراکز معتبر انجام شود. چگونه مرکزی معتبر برای خدمات کاردرمانی در منزل پیدا کنیم؟

به فردی که در حرفه کار درمانی فعالیت می‌کند کار درمانگر می‌گویند. وظیفه کار درمانگر سنجش میزان بهره‌ی هوشی و ذهنی فرد نیازمند کار درمانی ذهنی است. در نتیجه با توجه به میزان هوش آن فرد، آموزش‌های کارامدی را ارئه می‌دهد. کار درمانی ذهنی باعث می‌شود تا ضعف و ناتوانی‌های فرد شناسایی شود و با توجه به این ضعف‌ها، کار درمانگر شروع به آموزش مهارت‌های لازم در جهتِ رفع این ضعف‌ها می‌کند.
کار درمانی در منزل در راستای شناسایی و رفع ضعف‌های ذهنی کودکان و افزایش توانمندی به هدف بهبود کیفیت زندگی آن‌ها فعالیت می‌کند. زیرا باعث تقویت مهارت‌هایی مانند قدرت تفکر، ادراک، حل و رفع مسائل، اصلاح کردن اختلالات رفتاری، رفع خلل‌های رفتار مناسب و چندین مورد این چنینی دیگر می‌شوند. تا فرد به راحتی بتواند وارد اجتماع شود و با افراد روابط اجتماعی برقرار کند.

 

کار درمانی ذهنی در منزل برای چه افرادی مناسب است؟

برای اینکه متوجه شوید کار درمانی ذهنی در منزل برای چه خانواده‌هایی مناسب است باید بدانید که کار درمانی ذهنی چیست؟
کار درمانی ذهنی یکی از زیرمجموعه‌های اصلی کار درمانی می‌باشد. انجام این امر برای افرادی که از نظر برقراری ارتباط با دیگران دچار مشکل هستند کارایی دارد. افرادی که دچار این مشکلات هستند بسته به نوع و شدت بیماری و اختلال برایشان سخت و دشوار است که وارد اجتماع شوند و یا با فردی ارتباط داشته باشند. تا جایی که حتی به طور واضح نمی‌توانند منظور خود را به مخاطب خود برسانند. از همین رو تکنیک‌ها و مهارت‌هایی از طرف کادرمانگر ذهنی برای رفع و بهبودی مشکلات و اختلالات این افراد ارائه می‌شود که در ادامه به طور واضح آن‌ها را شرح می‌دهیم.
برای خانواده‌‌هایی که در اعضای خود فردی با مشکلات جسمی، روانی، ذهنی، کار درمانی ذهنی بسیار مناسب و کارامد است و باعث می‌شود تا این افراد به طور مستقل توانایی انجام امورات خود را به دست آورند و در میان اجتماع حضوری فعال داشته باشند. عمده‌ترین دسته‌هایی که با استخدام کاردرمانگر ذهنی می‌توان آن‌ها را بهبود بخشید عبارت‌اند از:

• افراد کم‌توان ذهنی

• افرادی که در هنگام تمرکز یا توجه دچار مشکل و اختلال هستند

• افراد بیش فعال

• افرادی که مشکلاتی همچون اوتیسم دارند

• افرادی که مشکلات یادگیری و آموزش دارند

• افرادی که از بیماری‌هایی همچون سندروم داون، بیماری‌های ژنتیکی و متابولیکی رنج می‌برند

• افرادی که اختلالات رفتاری ماننده شب ادراری، پرخاشگری و رفتارهایی از این قبیل دارند

• افرادی که مشکلات دیر آموزی دارند

 

آیا با کار درمانی ذهنی در منزل می‌توان اوتیسم را درمان کرد؟

افرادی که مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم هستند نیاز به مهارت‌هایی برای برقراری ارتباط با افراد در اجتماع و محیط اطراف می‌باشند و باید آموزش‌هایی ببیند تا بطور مستقل بتوانند تعاملات فردی و جمعی داشته باشند به همین دلیل کار درمانی ذهنی در منزل می‌تواند در روند بهبود افراد مبتلا به اوتیسم مؤثر باشد. زیرا مهارت‌هایی که کاردرمانگر ذهنی (کنترل خشم و پرخاش، توانایی برقرار کردن ارتباط با افراد و دیگر مهارت‌های این چنینی) برای بهبود اختلال‌های بیماران بکار می‌گیرد، برای افرادی که دچار درخودماندگی یا اوتیسم هسنتند، بسیار کارامد است.

کار درمانی ذهنی در منزل

 

وظایف و خدماتی که کار درمانی ذهنی در منزل انجام می‌دهد

کاردرمانگر در مرحله‌ی اول پس از شناختن نوع اختلال و بیماری فرد شروع به آموزش‌هایی در جهتِ بهبودی اختلال می‌کند که این آموزش‌ها و مهارت‌ها بسته به نوع اختلال فرد در موارد زیر خلاصه می‌شوند:

- ارتقاء توانایی انجام امورات شخصی ماننده تعویض لباس، استحمام، خوردن و آشامیدن و مستقل شدن در موارد این چنینی

- توانایی برقراری ارتباط اجتماعی مانند ارتباط برقرار کردن با همکلاسی و هم‌سن‌وسالان

- کمک به اصلاح فرم و شکل بدن مانند فرم دهی به اندام‌هایی که از شکل اصلی خود خارج شده‌اند با استفاده از وسایلی همچون آتل یا اسپلینت و موارد مشابه

- ارتقاء توانایی نوشتن و نگارگری ماننده نقاشی کردن و استفاده درست از قلم و دیگر مواردی که از این قبیل می‌باشند

- استوارسازی و تسلط بر ایستادن، راه رفتن، رد شدن از موانع، پریدن و رفع دیگر اختلالات حرکتی

- آموزش و تفهیم موارد اولیه برای برقراری ارتباط ماننده شناختن اندام‌های بدن، شناسایی تصاویر و رنگ‌ها

- ارتقاء تسلط بر حرکت‌های هماهنگ دست‌ها مانند کارهایی که نیاز به استفاده کردن و حرکت دست‌ها می‌باشد. قیچی کردن یکی از انواع این مهارت‌ها است.

- کنترل و تسلط بر کنترل رفتارهای نامناسب و اصلاح رفتار

 

خدمات و وظایف کار درمانی ذهنی در منزل باید چه ویژگی‌ها و نکاتی داشته باشند؟

کسانی که کار درمانی ذهنی در منزل را انجام می‌دهند باید در هنگام خدمت رسانی نکاتی را رعایت کنند که نتیجه سریع‌تری در روند بهبودی داشته باشند. از مهم‌ترین نکاتی که در هنگام کار درمانی ذهنی در منزل باید رعایت شوند عبارت‌اند از:

✔ مهم‌ترین نکته‌ای که در این مورد باید رعایت شود این است که کاردرمانگر از مهارت و آموزش‌هایی استفاده کند که باعث بالا رفتن اعتماد به نفس و افزایش مهارت‌های فردی و اجتماعی بیمار شود.

✔ کاردرمانگر باید آموزشی را در نظر بگیرد که مناسب با نوع بیماری فرد، سن، جنس و علایق بیمار باشد.

✔ از تمرینات و فعالیت‌های فیزیکی مناسبی برای بهبود وضعیت جسمی، ذهنی و روحی بیمار استفاده کند.

✔ از مهارت‌های نامناسب و آموزش‌های نادرست و غلط استفاده نشود زیرا وضعیت بیمار بدتر می‌شود.

✔ کاردرمانگر فعالیت و مهارت‌هایی را برای بیمار انتخاب کند که هدف مشخصی یعنی بهبودی وضع بیمار را در نظر داشته باشد.

 

برای کار درمانی ذهنی در منزل به کجا مراجعه کنیم؟

افراد و خانواده‌هایی که نیازمند کاردرمانگر ذهنی می‌باشند باید به کلینک‌های کار درمانی یا مراکز کار درمانی مراجعه نمایند. این مراکز و کلینیک‌ها دارای مجوز بهداشت می‌باشند و تابع مقرارت و ظابطه‌های وزارت بهداشت می‌باشند. از مزایای اینگونه مراکز این است که مجوز آن تنها به کسی تعلق می‌گیرد که تحصیلات حداقل کارشناسی را در رشته کار درمانی و سابقه کاری در زمینه کار درمانی بیش از سه سال داشته باشد. شما می‌توانید با خیالی آسوده برای بهبودی بیماری فرزندتان به هومکا مراجعه کنید تا از بهترین کار درمانی برای کار درمانی ذهنی در منزل بهره ببرید.

کار درمانی ذهنی در منزل

 

فردی که کار درمانی ذهنی در منزل را انجام می‌دهد باید چه ویژگی‌ها و خصوصیاتی داشته باشد؟

- سلامت روحی و روانی:
کاردرمانگر ذهنی باید از لحاظ روحی، ذهنی و جسمی سالم و سرحال باشد تا بتواند با بیمارانی که اختلالات روحی و روانی دارند ارتباط برقرار کند.
- عشق و علاقه:
علاقمند بودن و عشق داشتن به این شغل از موارد مهم در هنگام انتخاب این کار می‌باشد. چون اگر علاقه‌ای به کار درمانی ذهنی نداشته باشید بعد از مدتی دیگر توانایی انجام کار را نخواهید داشت. علاقه داشتن به هم نوع می‌تواند شما را در این شغل موفق کند.
- با انگیزه بودن:
انگیزه‌ی بالا و قوی نیز از شرایط مهم و خصوصیات ویژه یک کاردرمانگر ذهنی بشمار می‌رود. زیرا کار با افرادی که ناتوانی‌های مختلفی دارند دشوار و پیچیده است.
- صبور بودن:
صبور بودن شاخصه و نکته‌ای بسیار مهم برای ورود به این شغل و حرفه است. زیرا آموزش به کسانی که اختلالات رفتاری و مشکلات مشابه دارند بسیار نیازمند صبر و حوصله است.
- امید داشتن:
امیدوار بودن، مثبت اندیشی و رفتارهای درمانگر ذهنی بسیار مهم هستند. کسی که همواره امیدوار و خوش‌بین است راحت‌تر با بیمارانی که نیازمند کار درمانی ذهنی هستند ارتباط برقرار می‌‌کنند و این می‌تواند باعث تسریع فرایند بهبود بیمار شود.

 

تحصیلات لازم برای ورود به حرفه و شغل کار درمانی ذهنی در منزل

برای ورود به شغل کار درمانی ذهنی در منزل باید رشته‌ی کار درمانی را انتخاب کنید که تحصیل در این رشته در مقطع‌های کارشناسی پیوسته، کارشناسی ارشد ناپیوسته و دکترا امکان پذیر است. درواقع افرادی که در رشته‌ی علوم تجربی تحصیل می‌کنند امکان انتخاب این رشته را دارند.
تحصیل در این رشته از لحاظ اشتغال مناسب است و فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در کلینیک‌ها و مراکز کار درمانی، مراکز توان بخشی هلال احمر، بیمارستان‌ها یا بهزیستی‌ها، مدارس کودکان استثنایی، مراکز نگهداری کودکان کم‌توان ذهنی، مراکز پزشکی معلولین، خانه‌ی سالمندان، مؤسسه‌های تحقیقی و پژوهشی و دیگر مراکز این چنینی مشغول به کار شوند. همچنین می‌توانند با مراجعه به سازمان‌های مربوطه مجوز تاسیس کلینک و مرکز کار درمانی را دریافت کرده و آن را به صورت روزانه یا شبانه روزی دایر کنند.

کار درمانی ذهنی در منزل

 

هزینه کار درمانی ذهنی در منزل چقدر است؟

تعرفه دقیقی در رابطه با هزینه‌هایی که باید بابتِ کار درمانی ذهنی در منزل پرداخته شود در دسترس نیست اما تقریبا تمامِ کلینیک‌ها و مراکز کار درمانی قیمت واحد و یکسانی دارند. آنچنان تفاوتی در بین قیمت‌ها نیست زیرا نرخ قیمت و هزینه‌ها با توجه به نوع بیماری و درجه اختلال مشخص می‌شوند. همچنین این هزینه‌ها به مدت زمانی که درمانگر ذهنی در حال آموزش به بیمار شما است نیز بستگی دارد. یعنی هر چقدر کار درمانی ذهنی در منزل بیشتر طول بکشد و کاردرمانگر ساعات بیشتری را به آموزش مهارت‌های لازم بپردازد، قیمت و هزینه بیشتر می‌شود.

دسترسی سریع

سوالات متداول

منظور از کاردرمانگر چیست؟
افرادی که در زمینه کار درمانی تخصص دارند به کاردرمانگر مشهور هستند. این متخصصان می‌توانند در مقطع‌های کارشناسی پیوسته، کارشناسی ارشد ناپیوسته و دکترا تحصیل داشته باشند.
آیا توانبخشی همان کاردرمانی است؟
خیر. کار درمانی شاخه‌ایی از توانبخشی محسوب می‌‌شود.
آیا توانبخشی به بیماران ضایعه نخاعی کمک می‌کند؟
این موضوع به میزان آسیب ضایعه نخاعی بستگی دارد. گاهی اوقات شدت ضایعه نخاعی به حدی است که فرد به طور کامل توانایی‌های حرکتی خود را از دست می‌دهد. در چنین شرایطی کاردرمانی نمی‌تواند تاثیری در وضعیت این بیماران داشته باشد.
آیا کار درمانی ذهنی منجر به درمان بیماران اوتیسمی می‌شود؟
عوارض ناشی از بیماری اوتیسم درمان قطعی ندارد. اما با استفاده از تکنیک‌های کاردرمانی می‌توان به این بیماران کمک کرد. برای اینکه بدانید این تکنیک تا چه حد برای بیمار شما موثر است، باید با افراد متخصص مشورت داشته باشید.
آیا کار درمانی می‌تواند در درمان کودکان بیش فعال مناسب باشد؟
بله. یکی از تکنیک‌های درمان کودکان بیش فعال کاردرمانی است.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L