نیازهای سالمند
خانه
مقالات
نیازهای سالمند

نیازهای سالمند

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/01/28
نیاز‌های سالمندان چیست؟ چگونه از آن‌ها مراقبت کنیم؟
سالمندان قشر حساسی هستند و نگهداری و مراقبت از آن‌ها نیازمند تجربه و تخصص است. برای رفع نیاز‌های سالمندان در صورتی که زمان کافی برای مراقبت تمام وقت ازاین عزیزان را ندارید، استخدام فرد مطمئن برای پرستاری و مراقبت از آن‌ها بهترین راه است. حال فرد مهربان و با تجربه و حرفه‌ای را چگونه پیدا کنیم؟

سالمندی دوره‌ای از زندگی هر انسانی است که با آن مواجه می‌شود و تقریبا از شصت سالگی شروع می‌شود. به عبارت دیگر می‌توان گفت که سالمندی از حساس‌ترین مقاطع سنی از لحاظ روحی و روانی، عاطفی و جسمی می‌باشد. زیرا قوای بدن افراد سالمند در این دوره سنی ضعیف می‌شود و در صورت وارد شدن ضربه روحی یا جسمی، التیام دیدن و به اصطلاح تجدیدِ قوایِ دوباره، برایشان بسیار سخت خواهد بود.
توجه به نیازهای سالمند از موارد بسیار مهمی است که در روحیه و زندگی فرد سالمند تاثیر بسیار زیادی دارد. اگر در خانواده خود عضو سالخورده دارید و مایلید جوابگوی زحمات آنان در قبال خود باشید، بهتر است که قبل از هر چیزی نیازهای آنان را بشناسید. ما برای حلِ این موضوع در متن زیر به نیازهای سالمندان و پاسخ به سؤالاتی از این قبیل پرداخته‌ایم و پیشنهاد می‌شود جهتِ کسب اطلاعات لازم در این زمینه متن زیر را مطالعه نمایید.

نیازهای سالمند

 

مهم ترین نیازهای سالمند

- توجه
افراد سالخورده و سالمند به توجه اطرافیان و به خصوص فرزندان خود بسیار احتیاج دارند. توجه فرزندان به مسائلی همچون تنهایی، تفریحات، معیشت و موارد این چنینی برای سالمندان بسیار مهم است که ما سعی داریم در ادامه به طور دقیق به شرح آن‌ها بپردازیم.

- عطوفت و مهربانی
رفع نیازهای عاطفی سالمندان بر روی سلامتی روح و روان آن‌ها بسیار تاثیرگذار بوده و باید رفتاری توأم با مهربانی با افراد سالمند داشت.

- احترام گذاشتن
تکریم و احترام گذاشتن به اعضای سالمند خانواده از سوی فرزندان و اطرافیان باعث انتقال حس مهم بودن و نقش داشتن در خانواده و به دنبال آن اجتماع می‌شود.

- مراقبت و نگهداری
اغلب سالمندان به دلیل کهولت سن دچار بیماری می‌شوند. بر همین اساس نگهداری و پرستاری از این افراد از نیازهای ویژه افراد سالمند می‌باشد.

- تغذیه سالم
تغذیه سالم نقشی فوق‌العاده مهم در سلامت جسمی، روحی و روانی افراد سالمند دارد.

موارد ذکر شده از جمله مهم‌ترین نکات و نیازهای سالمند بشمار می‌روند، که هر کدام را در ادامه به صورت مفید و مختصر شرح خواهیم داد.

 

نیازهای سالمند را بدانید و بشناسید

- تنهایی
تنهایی برای سالمندان بزرگترین وَهم و ترس است. به نحوی که اگر به رفع آن توجه نشود می‌تواند موجب افسردگی آنان شود. استفاده کردن از تجربیات این افراد و حضور آن‌ها در خانه بهترین خدمتی است که می‌توان برای این افراد انجام داد. زیرا تنهایی و از همه مهم‌تر احساس پوچی و سربار بودن از روی دوش آنان برداشته خواهد شد. حسِ بودن در خانواده به عنوان یک عضو و بودن در اجتماع و جامعه به عنوان یک فرد و شهروند معمولی جزء مهم‌ترین احساسات یک فرد سالمند و سالخورده است که باید به اندازه کافی به آن توجه شود.

- وقت گذرانی و تفریح
برخی از خانواه‌ها معتقدند که افراد سالمند احتیاج و نیازی به تفریح ندارند. درواقع به اصطلاح حوصله‌ی این تفریحات را ندارند. اما این یک تصور کاملا غلط و نادرست است. چرا که گذراندن اوقات فراغت با تفریح برای افراد سالخورده بسیار مهم و حائز اهمیت است و موجبِ بالا رفتن روحیه و سلامت روح و روان آنان می‌‌شود.

- معیشت
معیشت سالمندان موارد زیادی را در بر می‌گیرد. پول، البسه، تغذیه، مسکن و چندین مورد دیگر از جمله نیازهای معیشتی سالمند هستند. هر کدام از این نیازها جزء موارد مهم و نیازهای اساسی و اولیه برای سالمندان می‌‌باشد و اگر یکی از این موارد رفع نشود باعثِ وارد شدن آسیب جدی روحی و جسمی به فردِ سالخورده می‌شود.

- سلامت و بهداشت
سالمندان به دلیل کهولت سن به بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان، دردهای مفصلی مانند آرتروز، آلزایمر و دیگر بیماری‌‌های ناشی از پیر شدن سلول‌های بدن، دچار می‌شوند. از این رو مراقبت از سلامتی و توجه به بهداشت آن‌ها از جمله موارد و نیازهای اساسی افراد سالمند می‌باشد.

نیازهای سالمند

 

آیا می‌دانید که نیاز عاطفی از اساسی‌ترین نیازهای سالمند می‌باشد؟

نیاز عاطفی نیازی است که هر فردی در هر سنی به آن احتیاج دارد. اما در دوران سالمندی و پیری بیشتر از هر مقطعی انسان به مهر ورزیدن، عاطفه و محبت دیگران احتیاج دارد و در صورت کمبود، بیشتر از هر زمانی خلأ آن را احساس می‌کنند. دریغ کردن عشق و محبت از این عزیزان باعث منزوی شدن و گوشه گیری آن‌ها می‌شود. محبت و عشق ورزیدن به افراد سالمند حس اهمیت و ادامه داشتن زندگی را برایشان زنده می‌کند و این موضوع باعث بالا رفتن روحیه و شادابی در فرد سالمند می‌شود.

 

ترحم نورزید این عمل جزو نیازهای سالمند نمی‌باشد!

ترحم به سالمند باعث بوجود آمدن حسی ناخوشایند در وی می‌شود. افراد سالمند به خوبی آن را متوجه می‌شوند و اگر ترحم کردن به آن‌ها به طور مداوم و همیشگی باشد، باعث گوشه گیری و تخریب روحیه‌ی آنان می‌شود. ترحم واژه و خصلت ناپسندی است که در هر زمانی موجبِ آزردگی افراد می‌شود. به خصوص در دوران سالمندی که روحیه‌ی حساس‌تر و زود رنجی دارند و اگر این ترحم از طرف فرزندان یا افراد نزدیک ماننده نوه‌ها باشد تاثیر منفی آن بیشتر نیز می‌شود.
متأسفانه برخی از افراد دانش، توانایی یا برتری خود را به رخ افراد سالمند و سالخورده می‌کشانند. این موضوع منجر به بوجود آمدن حس بیهودگی، ناآگاهی و سرباربودن در فرد سالمند می‌شود و در واقع عزت نفس و اعتماد بنفس را در این افراد سرکوب می‌کند.

 

تغذیه چه جایگاهی در نیازهای سالمند دارد؟

نقش تغذیه و خوراک را نمی‌توان در سلامتی افراد، به خصوص سالمندان نادیده گرفت. چرا که در بوجود آمدن بیماری و کاهش یا تشدید آن نقش بسیار مهمی دارد. به همین دلیل است که تغذیه را در میان نیازهای سالمند گنجانده‌اند. به عنوان مثال آشامیدن حداقل هفت لیوان آب در روز برای افراد سالخورده بسیار ضروری است و اگر در دراز مدت از خوردن این حجم از آب یا مایعات خودداری کنند ممکن است به یبوست و مشکلات گوارشی دچار شوند. مهمترین علت این امر این است که افراد مسن تحرک و فعالیت بدنی کمی دارند و آشامیدن آب به عمل گوارش و هضم بسیار کمک می‌کند.
سوء تغذیه جزء شایع‌ترین مشکلاتی است که بسیاری از سالمندان با آن درگیر می‌شوند. سوء تغذیه مشکلاتی همچون دردهای مفصلی، تغییر وزن، مشکلات گوارشی (نفخ، یبوست، سوزش معده و مشکلاتی از این قبیل) بیماری‌های روحی و پوکی استخوان را به همراه دارد.
غذاهای بدون چربی، کم نمک و کم حجم ساده‌ترین تفسیر از نوع غذای سالم برای سالمندان می‌باشد. البته میزان قند، چربی، فشار خون، کلسترول و دیگر موارد این چنینی در نوع تغذیه فرد سالمند بسیار مهم است که باید حتما به آن توجه شود.

نیازهای سالمند

 

وظیفه فرزندان در رفع نیازهای سالمند چیست؟

همان قدر که ما در زمان کودکی به پدر و مادر احتیاج داشته‌ایم آنان نیز در سالمندی به ما احتیاج دارند. این ساده‌ترین توضیحی است که می‌توان در رابطه با اهمیت وظیفه‌ی فرزندان نسبت به نیازهای پدر یا مادر سالمند بیان نمود. ایجاد این حس که هنوز آنان حرف اول را در میان اعضای خانواده می‌زنند و جایگاهشان در میان اعضای اصلی خانواده ثابت است از اصلی‌ترین وظیفه‌های یک فرزند در قبال رفع نیازهای پدر و مادر سالمند خود می‌باشد.
محترم شمردن و تکریم افراد سالمند و مسن از وظیفه‌های انسانی هر فرد بالغی در قبال افراد سالخورده است. این احترام گذاشتن، فوق‌العاده در سلامت روحی و حتی جسمی فرد سالمند تأثیر گذار است. اگر سالمندان کوچکترین بی‌حرمتی را از طرفِ فرزندان خود ببینند، به معنای واقعی غمگین می‌شوند و حس طرد شدن خواهند داشت. این رفتار به مرور موجب افسردگی آنان خواهد شد.

 

پرستاری و مراقبت از سالمند یکی از ویژه‌ترین نیازهای سالمندان می‌باشد

مراقبت و پرستاری از سالمندان زمانی به بیشترین میزان اهمیت خود می‌رسد که فرد سالخورده مریض یا معلول باشد. همانطور که در مطالب بالا نیز اشاره کردیم سالمندی دورانی است که کهولت سن و تحلیل قوای جسمی بدن موجب ایجاد بیماری‌هایی در فرد سالمند می‌شود که نیاز است فردی از آن‌ها مراقبت کند. در برخی موارد یکی از فرزندان یا اعضای خانواده وظیفه نگهداری از فرد سالمند را بر عهده می‌گیرد.
اما در برخی موارد هم به دلایلی همچون درگیری‌های روزمره، شغلی و یا درجه معلولیت بالا و بیماری شدید فرد سالخورده، نمی‌توان آنطور که باید از آن عزیزان مراقبت کرد. برای رفع این مشکل می‌توان از یک پرستار سالمند کمک گرفت. فرض کنید شما فردی سالمند همراه با مشکل معلولیت یا بیماری آلزایمر در خانه دارید و باید به طور مرتب از او مراقبت کنید. به همین منظور و برای مراقبت بیشتر شما می‌توانید به یک مرکز ارائه خدمات سلامت در محل مانند شرکت هومکا مراجعه کنید. کارشناسان هومکا ضمن مشاوره و دریافت اطلاعات اولیه از شما، با توجه به نوع بیماری یا معلولیت سالمند پرستاری مناسب را به شما معرفی خواهند کرد.

دسترسی سریع

سوالات متداول

آیا نگهداری از سالمندان در خانه سالمندان توصیه می‌شود؟
بدیهی است سالمندان مایل هستند دوران کهولت خود را در منزل و در کنار سایر اعضای خانواده سپری کنند. به همین دلیل بسیاری از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند از خدمت پرستار در منزل بهره ببرند. با این حال این موضوع به شرایط خانواده و سالمند بستگی دارد.
مهم‌ترین مشکلات سالمندان چیست؟
بسیاری از سالمندان در دوران کهولت خود به بیماری‌های سخت مبتلا می‌شوند، عده‌ایی دیگر نیز از تنهایی شکایت دارند.
تنهایی برای سالمندان چه خطراتی در پی خواهد داشت؟
تنهایی زمینه رابرای بروز استرس، ترس و افسردگی فراهم خواهد کرد. همچنین بسیاری از سالمندان در این سنین قادر به انجام اموری مانند خرید روزانه، پخت و پز و .... نیستند.
آیا روانشناس می‌تواند در درمان افسردگی به سالمندان کمک کند؟
بله. این افراد با استفاده از تکنیک‌های متنوع روانشناسی سعی در درمان بیماری‌های روحی سالمندان خواهند کرد.
آیا کاردرمانی برای سالمندان مفید است؟
بله. تکنیک‌های کاردرمانی به سالمندان کمک می‌کنند تا توانایی انجام کارهای روزانه خود را داشته باشند و استقلال خود را حفظ کنند.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L