آزمایش Platelets
خانه
مقالات
آزمایش Platelets

آزمایش Platelets

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/01/31
بررسی اختلالات انعقادی خون با آزمایش Platelets
برای قطع شدن خونریزی و ترمیم زخم‌ها، لخته شدن خون ضروری است. اما گاهی اوقات خون در رگ‌ها لخته شده و به سمت قلب و ریه حرکت می‌کند. این امر تهدیدی برای سلامتی بدن است. اگر می‌خواهید بدانید چرا در برخی از موارد خون به سرعت لخته می‌شود و گاهی نیز خیلی دیر این اتفاق رخ می‌دهد، بهترین راه انجام آزمایش PLT است.
این مطالب با تایید دکتر آهنگری منتشر شده است.

اگر در چند وقت اخیر با علائمی مانند: کبودی‌های پوستی، خون دماغ شدن، خونریزی‌های سنگین قاعدگی یا ضعف عمومی بدن مواجه شده‌اید، بهتر است بدانید که ممکن است دچار کاهش یا افزایش تعداد پلاکت خون شده باشید و انجام آزمایش Platelets می‌تواند سطح پلاکت خون شما را اندازه‌گیری کند. کاهش یا افزایش پلاکت خون می‌توانند با بیماری‌های سیستمیک مثل لوپوس، لوسمی، اختلالات انعقادی و ... همراه باشند که اگر تشخیص و درمان آن به تعویق بیفتد، عوارض زیادی را برای افراد به دنبال دارد. اگر قصد دارید تا اطلاعات کافی جهت کاهش یا افزایش پلاکت خون و آزمایش PLT بدست آورید، ادامه مطالب را از دست ندهید. همچنین اگر با پایین بودن یا بالا بودن platelets در آزمایش خون مواجه هستید، این مطلب را از دست ندهید.

 

آزمایش پلاکت خون یا Platelets چیست؟

اصلی‌ترین هدف آزمایش platelets، اندازه‌گیری تعداد پلاکت در هر میلی متر مکعب خون است. اما چرا این آزمایش تجویز می‌شود و پلاکت خون چیست؟ پلاکت‌ها یکی از انواع سلول‌های خونی هستند که از مغز استخوان نشات گرفته و وظیفه‌ی محافظتی و مراقبتی را برای بدن ایفا می‌کنند. آن‌ها کوچکترین سلول خونی نسبت به دیگر انواع سلول‌ها بوده و ظاهری گرد و مسطح دارند. کاهش تعداد پلاکت‌ها می‌تواند زنگ خطری برای سلامتی بدن باشد. در آزمایش خون تعداد پلاکت‌ها را با علامت اختصای PLT معرفی می‌کنند.

دوست دارید درباره فاکتور PLT بیشتر بدانید؟
دوست دارید درباره فاکتور PLT بیشتر بدانید؟ ساختار پلاکت‌های خون حاوی چندین آنزیم است که از نشت و سرزیر شدن و یا خروج خون از رگ‌های آسیب‌دیده جلوگیری می‌کنند، بنابراین پلاکت‌ها نقش انعقادی در خون دارند. در صورتی که سطح پلاکت در بدن فرد کافی باشد، نسبت به بروز خونریزی و خروج گلبول‌های قرمز از عروق ایمن خواهد بود. در هر میلی لیتر مکعب از خون باید حدودا ۱۵۰ تا ۴۰۰ هزار پلاکت وجود داشته باشد. خوب است بدانید بزرگترین عددی که در آزمایش خون می‌بینید مرتبط به این سلول خونی‌ است. با این آزمایش، متخصص می‌تواند بیماری‌هایی مانند نقص و نارسایی مغز استخوان، سرطان و مشکلات انعقاد خون را تشخیص دهد. اگر نسخه آزمایش دارید و وقت کافی برای رفتن به آزمایشگاه را ندارید، کلیک کنید!

plt در آزمایش خون

 

چرا آزمایش PLT انجام می‌شود؟

خون از چندین نوع سلول تشکیل شده است که همه آن‌ها در یک مایع به نام پلاسمای خونی در چرخش هستند. انواع سلول‌های خونی عبارتند از:

  • سلول‌های قرمز خونی
  • سلول‌های سفید خونی
  • پلاکت‌ها (ترومبوسیت‌ها)

در زمان بریده شدن پوست، پلاکت‌ها با جمع شدن و ایجاد لخته مانع از ادامه خونریزی می‌شوند. اگر مقدار پلاکت‌های خون کمتر از سطح نرمال باشد، خونریزی دیرتر متوقف می‌شود. کمبود پلاکت در خون به ترومبوسیتوپنی معروف است اما اگر تعداد پلاکت‌ها بیش از حد نرمال باشد به آن ترومبوسیتوز می‌گویند. با انجام آزمایش چکاپ کامل به راحتی می‌توانید سطح پلاکت خون و فاکتورهای مهم دیگر را مورد بررسی قرار دهید.

در سایت Medical News Today در مورد این آزمایش این چنین نوشته است: 

آزمایش PLT بخشی از آزمایش CBC یا همان شمارش تعداد سلول‌های خون است. پلاکت یکی از سلول‌های مهم خونی است که در آزمایش PLT مورد بررسی قرار می‌گیرد. از پلاکت‌ها تحت عنوان ترومبوسیت نیز یاد می‌شود. اگر میزان پلاکت در خون کم باشد، اصطلاحا به آن «ترومبوسیتوپنی» گفته می‌شود. چنانچه میزان آن بالا باشد با عنوان «ترومبوسیتوز» شناخته خواهد شد. تغییر میزان پلاکت‌ها نمی‌تواند نشان‌دهنده  ابتلای فرد به بیماری مزمن یا وجود اختلالات در مغز استخوان باشد.

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

شرایط آزمایش PLT

برای انجام این آزمایش ناشتایی و شرایط خاصی وضع نشده است. اگر داروی خاصی استفاده می‌کنید، حتما موضوع را با پزشک در میان بگذارید. برای انجام این آزمایش به نمونه خون نیاز خواهید داشت که از رگ بازویی گرفته می‌شود. اگر می‌خواهید از سلامتی خود و نرمال بودن فاکتورهای مختلف در بدنتان مطمئن شوید اما وقت کافی برای مراجعه به آزمایشگاه را ندارید، کلیک کنید!

تفسیر آزمایش PLT

 

تفسیر PLT در آزمایش خون

اگر آزمایش PLT داده‌اید و این سوال برای شما پیش آمده است که پلاکت خون باید چند باشد؟ حتما اعداد نتیجه آزمایش خود را با موارد بیان شده مقایسه نمایید.

  • مقدار نرمال پلاکت خون بین ۱۵۰-۴۵۰ هزار در نظر گرفته شده است. این عدد برای نوزادان کمی بیشتر است. 
  • اگر سطح پلاکت خون کمتر از ۵۰۰۰۰ یا بیشتر از یک میلیون باشد، وضعیت بحرانی گزارش می‌شود. 

البته برای تفسیر دقیق جواب آزمایش، حتما با پزشک مشورت نمایید.

برای استفاده از خدمات تفسیر آزمایش خون در منزل، کافی است کلیک کنید!

تفسیر آزمایش

 

پلاکت خون در کودکان باید چند باشد؟

به طور کلی برای نوزادان، کودکان و نوجوانان تعداد نرمال پلاکت بین ۱۵۰۰۰۰ -۴۵۰۰۰۰ طبیعی است. وقتی تعداد پلاکت‌ها کم باشد، کودک ممکن است در معرض خطر خونریزی قرار بگیرد. اما زمانی که تعداد پلاکت‌ها بیش از محدوده نرمال شود ترومبوسیتوز نامیده می‌شود و معمولاً یک ویژگی واکنشی به بعضی از بیماری‌ها است.

ترومبوسیتوز اولیه در کودکان می‌تواند به دلیل بیماری مغز استخوان باشد اما ترومبوسیتوز ثانویه (واکنشی) در شرایطی مانند: عفونت، التهاب، کمبود آهن، آسیب بافتی، همولیز و سرطان رخ می‌دهد.

 

پلاکت خون در بارداری باید چند باشد؟

هنگامی که مقدار پلاکت‌های خون در بارداری به کمتر از ۱۰۰-۱۵۰ هزار برسد، به منظور پیشگیری از بروز عوارض مرتبط با آن و حفظ سلامت عمومی مادر باردار، پایش و مراقبت بیشتری از سوی پزشکان انجام خواهد شد.

معمولا کاهش تعداد پلاکت‌ها در دوران بارداری طبیعی است. در سه ماهه اول، شمارش طبیعی حدود ۲۵۰ هزار است و تا زمان زایمان به حدود ۲۲۵۰۰۰ کاهش می‌یابد. شمارش پلاکت کمتر از ۱۰۰ هزار به ندرت در حاملگی‌های طبیعی رخ می‌دهد و به طور کلی به عنوان یک تغییر فیزیولوژیک طبیعی در نظر گرفته نمی‌شود. این عارضه که ترومبوسیتوپنی نامیده می‌شود، می‌تواند باعث خونریزی بیش از حد و زایمان زودرس شود.

در طول بارداری، حدود ۱۰ درصد از زنان دارای تعداد پلاکت کمتر از ۱۵۰ هزار هستند. از این تعداد تقریباً:

* ۷۵ درصد ناشی از تغییرات فیزیولوژیک طبیعی در بارداری است.

* ۲۱ درصد مربوط به بیماری‌های فشار خون بالا مانند پره اکلامپسی است.

* ۴ درصد به دلیل شرایط ارثی یا ایمونولوژیک است که در آن سیستم ایمنی آنتی‌بادی‌هایی می‌سازد که به سلول‌های پلاکتی حمله می‌کنند.

* تقریباً ۱ درصد از زنان باردار تعداد پلاکت کمتر از ۱۰۰ هزار دارند و این عارضه بر میزان مراقبت و ارزیابی سلامت در طی بارداری تأثیر می‌گذارد.

یکی از دلایل کاهش طبیعی پلاکت‌ها در بارداری، تخریب سریع‌تر پلاکت‌ها در طحال است. با افزایش اندازه طحال به دلیل افزایش حجم خون در دوران بارداری، ممکن است پلاکت‌های بیشتری در فرآیند فیلتر کردن از بین بروند. همچنین کمبود شدید اسید فولیک در خون نیز می‌تواند باعث ترومبوسیتوپنی در بارداری شود. بنابراین مصرف منظم ویتامین‌های دوران بارداری ضروری است.

 

دلایل بالا بودن PLT در آزمایش خون

مغز استخوان یک بافت اسفنجی در داخل استخوان است که حاوی سلول‌های بنیادی برای تولید گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید و پلاکت است. زمانی که در مغز استخوان پلاکت ها بیش از حد طبیعی ساخته شوند ترومبوسیتوز یا افزایش پلاکت رخ می‌دهد.

دو نوع ترومبوسیتوز وجود دارد که دلایل هر کدام به‌شرح زیر است:

- ترومبوسیتوز واکنشی (ثانوی)

این نوع ترومبوسیتوز در اثر بالا بودن platelets در آزمایش خون به وجود میاید و معمولا ناشی از یک بیماری یا مشکل زمینه‌ای است، مانند:

  •  از دست دادن خون زیاد
  •  ابتلا به سرطان
  •  ابتلا به عفونت
  •  کمبود آهن
  •  برداشتن طحال
  •  ابتلا به کم خونی همولیتیک (تخریب پلاکت‌ها به دلیل برخی بیماری‌ها یا اختلالات خود ایمنی)
  •  اختلالات التهابی مانند آرتریت روماتوئید، سارکوئیدوز یا بیماری التهابی روده
  •  جراحی و سایر انواع تروما

- ترومبوسیتمی اساسی

این اختلال نیز در اثر بالا بودن platelets در آزمایش خون به وجود می‌آید. علت این اختلال اغلب با مشکلات ذاتی مثل مشکل در در ژن‌ها مرتبط باشد. ممکن است به دلیل مشکلات ژنتیکی، مغز استخوان پلاکت‌هایی را تولید کند که به درستی کار نکنند.

 

دلایل پایین بودن PLT در آزمایش خون

پایین بودن پلاکت (PLT) یا ترومبوسیتوپنی به این معنی است که پلاکت‌های خون کمتر از ۱۵۰۰۰ پلاکت در هر میکرولیتر خون باشد. ترومبوسیتوپنی یا کم بودن پلاکت در خون به ندرت ارثی است و اغلب به دلیل عوارض داروها یا بعضی بیماری‌ها و شرایط خاص بدن ایجاد می‌شود. علت هرچه که باشد پلاکت‌ها با یکی از فرآیند زیر کاهش می‌یابند:

  • به دام افتادن پلاکت‌ها در طحال
  • کاهش تولید پلاکت
  • افزایش تخریب پلاکت‌ها

 

ترومبوسیتوپنی چیست؟

ترومبوسیتوپنی همان کمبود پلاکت در خون است که بسته به عامل زمینه‌ای آن، می‌تواند خفیف و یا شدید باشد. در موارد خفیف بیماری معمولا علائمی بروز نمی‌کند، اما در موارد شدید امکان خونریزی کنترل نشده و مخاطره آمیز وجود دارد. عوامل مختلفی مانند حاملگی، بیماری‌هایی مثل لوکمیا و عوارض برخی داروها مانند داروهای رقیق کننده خون (وارفارین) می‌توانند زمینه ساز کمبود پلاکت‌های خونی باشند. برای درمان این اختلال چندین روش وجود دارد که به کار بردن آن‌ها بستگی به علت زمینه‌ای ایجاد کننده ترومبوسیتوپنی دارد. اگر میزان PLT در آزمایش خون شما در بازه نرمال قرار ندارد و می‌خواهید تفسیر آن را بدانید، کلیک کنید!

ترومبوسیتوپنی چیست؟

 

علائم پایین بودن پلاکت خون‌ چیست؟

علائم این اختلال بستگی به شدت کمبود پلاکت در خون دارد. هرچه تعداد پلاکت‌ها کمتر باشد علائم نیز شدیدتر خواهد بود. مهمترین علائم کمبود پلاکت‌های خونی به شرح زیر است:

  • کبودی‌های پوستی به رنگ قرمز و یا بنفش معروف به پورپورای ترومبوسیتوپنیک
  • پتشی (نقاط خونی کوچک) که به صورت جوش‌های ریز قرمز یا بنفش بر روی پوست ظاهر می‌شوند.
  • خون دماغ شدن
  • خونریزی لثه
  • خونریزی زیاد از جراحت‌ها
  • خونریزی‌های سنگین قاعدگی

در موارد شدید ترومبوسیتوپنی علاوه بر خونریزی‌های خارجی امکان رخ دادن خونریزی‌های داخلی نیز بالاست. علائم ترومبوسیتوپنی شدید به شرح زیر است:

  • وجود خون در مدفوع
  • وجود خون در ادرار
  • استفراغ خونی و یا خیلی تیره

در موارد بسیار نادر، ترومبوسیتوپنی شدید منجر به بروز خونریزی مغزی نیز می‌شود. در صورت ابتلا به کمبود پلاکت و بروز سردرد با پزشک خود مشورت کنید.

وبسایت معتبر Healthline.com، در ارتباط با سطح پایین پلاکت و زمان مراجعه به پزشک اینگونه بیان می‌کند:

اگر فکر می کنید ممکن است علائم تعداد پلاکت پایین را تجربه کنید، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید. به خصوص اگر علائم جدی مانند:  زخم یا بریدگی که خونریزی آن متوقف نمی شود، یا وجود خون در مدفوع یا ادرار را تجربه می کنید

همچنین اگر به دلیل شرایط پزشکی، سابقه خانوادگی یا دارو در معرض خطر ابتلا به ترومبوسیتوپنی هستید، به طور منظم به پزشک مراجعه کنید.

 

دلایل ایجاد ترومبوسیتوپنی چیست؟

عوامل مختلفی قادرند باعث شکل گیری چنین عارضه‌ای شوند. در ادامه به مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

مشکلات مغز استخوان: بافت مغز استخوان حالت اسفنجی شکل دارد و در میان حفرات استخوانی آن، سلول‌های بنیادی مشغول به تولید سلول‌های خونی از جمله پلاکت‌ها هستند. گاهی تلاش‌های مغز استخوان برای تولید پلاکت‌ها بی‌نتیجه می‌ماند که مهمترین دلایل آن شامل وارد زیر است:

  • آنمی آپلاستیک
  • کمبود برخی ویتامین‌ها و مواد مغذی مثل ویتامین B12، اسید فولیک و آهن
  • عفونت‌های ویروسی نظیر HIV، ویروس اپشتاین بار، ویروس سرخجه و آبله مرغان
  • شیمی درمانی، پرتو درمانی و مواد شیمیایی سمی
  • مصرف زیاد مشروبات الکلی
  • مشکلات ژنتیکی نظیر سندرم ویسکوت-آلدریچ

تخریب پلاکت‌ها: طول عمر نرمال هر پلاکت در بدن بین ۷ تا ۱۰ روز است و پس از آن تجزیه می‌شود. یکی از دلایل کم بودن سطح پلاکت‌، تخریب بیش از حد آن‌ها در بدن است. از دلایل تخریب گسترده پلاکت‌ها در خون می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • عوارض جانبی برخی داروها مثل داروهای مدر (ادرار آور)، برخی آنتی بیوتیک‌ها، داروهای رقیق کننده خون و داروهای ضد تشنج
  • طحال متورم
  • بیماری‌های خود ایمن نظیر ترومبوسیتوپنی ایدیوپاتیک (ITP)، لوپوس و آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی)
  • حاملگی، به ویژه در هفته‌های پایانی
  • عفونت‌های باکتریایی خونی
  • بیماری‌های نادری همچون سندرم همولیتیک و انعقاد منتشر داخل عروقی
  • جراحی‌های بای پس و انتقال خون

چرا ترومبوسیتوپنی به وجود می‌آید؟

 

تشخیص ترومبوسیتوپنی چگونه است؟

  • معاینه بالینی

اگر پزشک به کمبود پلاکت مشکوک باشد در ابتدا یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد. در این معاینه علائمی همچون کبودی و لکه‌های پوستی که ناشی از خونریزی مویرگ‌های بافتی هستند بررسی می‌شوند. همچنین ناحیه شکم برای بررسی تورم طحال و کبد معاینه می‌شود.

  • سابقه درمانی

پزشک از شما سوالاتی در خصوص موارد زیر خواهد پرسید:

- سابقه خانوادگی ابتلا به اختلالات خونریزی

- داروهایی که در حال مصرف هستید.

- داروهای گیاهی که روزانه مصرف می‌کنید.

- عادات تغذیه‌ای شما

- مصرف مشروبات الکلی یا مواد مخدر

- این اطلاعات به پزشک کمک می‌کنند تا به طور دقیق تری بیماری و یا اختلال احتمالی را تشخیص دهد.

تشخیص ترومبوسیتوپنی
 

  • آزمایشات خونی

پس از معاینه بالینی برای اینکه پزشک از تشخیص خود مطمئن گردد آزمایش CBC (آزمایش شمارش کامل سلول‌های خونی) را تجویز می‌کند. این آزمایش با دریافت نمونه خون از ساعد انجام می‌شود. در آزمایش CBC تمامی سلول‌های موجود در خون از جمله پلاکت‌ها از نظر شمارش سنجیده می‌شوند. در جواب آزمایش مقدار نرمال پلاکت‌ها بین ۱۵۰۰۰۰ تا ۴۵۰۰۰۰ در هر میلی لیتر خون است. اگر شمارش پلاکت‌ها کمتر از این مقدار باشد، نشانه ترومبوسیتوپنی یا کمبود پلاکت در خون است.

گاهی پزشک علاوه بر CBC، آزمایش اسمیر خونی (Blood Smear) را به منظور بررسی پلاکت‌ها در زیر میکروسکوپ و بررسی شکل فیزیکی آن‌ها تجویز می‌کند.

در برخی شرایط آزمایش آنتی بادی‌های پلاکتی (Platelet Antibodies) نیز تجویز می‌شود، تا احتمال وجود آنتی‌بادی‌های تخریب کننده پلاکتی (ناشی از عوارض جانبی برخی داروها) بررسی شود.

آزمایشات ارزیابی لخته خون شامل دو آزمایش زمان ترومبوپلاستین نسبی فعال شده (PTT) و آزمایش زمان پروترومبین (PT) در صورت لزوم تجویز می‌شوند. در این آزمایشات با ثبت شدن زمان لخته شدن خون، وجود اختلالات خونریزی دهنده بررسی می‌شود.

  • روش‌های سونوگرافی

اگر در معاینه بالینی، پزشک به  متورم شدن طحال و کبد پی‌ ببرد آزمایش سونوگرافی را برای ارزیابی دقیق‌تر موضوع تجویز می‌کند.

  • آزمایشات مغز استخوان

با توجه به شرایط برخی بیماران، آزمایشات مغز استخون نیز از سوی پزشکان تجویز می‌شوند. دو نوع آزمایش مغز استخوان برای ارزیابی سلامت مغز استخوان وجو دارد: آزمایش بیوپسی و آسپیراسیون مغز استخوان. برخی اوقات هر دو تست با هم انجام می‌‌شود. طی آسپیراسیون و بیوپسی مغز استخوان، نمونه کوچکی از بافت مغز استخوان به منظور ارزیابی‌های بیشتر برداشته می‌شود.

 

ترومبوسیتوپنی چگونه درمان می‌شود؟

درمان این عارضه بستگی به علت زمینه‌ای آن دارد. بر این اساس داروی مورد نیاز برای درمان کمبود پلاکت تجویز می‌شود. اگر شدت اختلال ترومبوسیتوپنی بالا باشد از راه‌های زیر برای درمان استفاده می شود:

  • تزریق فرآورده‌های خونی و پلاکت
  • تغییر داروهایی که موجب بروز این عارضه شده‌اند.
  • تجویز داروهای استروئیدی، ایمونوگلوبولینی و سایر داروهایی که فعالیت سیستم ایمنی را کاهش می‌دهد.
  • جراحی برداشتن طحال (اسپلنکتومی)

درمان ترومبوسیتوپنی

 

رژیم غذایی برای افزایش پلاکت خون

در صورتی که آزمایش شما نشان دهد که تعداد پلاکت‌های خون شما کمتر از میزان نرمال است، پزشک با درمان دارویی یا اصلاح رژیم غذایی به افزایش آن کمک می‌کند. بسیاری از مواد معدنی و ویتامین‌ها هستند که نقش ضروری در ساخت پلاکت‌ها دارند. در ادامه این مواد و غذاهایی که دارای این مواد هستند معرفی می‌شوند.

ویتامین B12

این ویتامین نقش اساسی در تولید پلاکت دارد و در مواد زیر یافت می‌شود:

  • جگر گوساله و گاو
  • لبنیات
  • تخم مرغ

فولات (ویتامین B9)

این ویتامین غالبا به صورت اسید فولیک در منابع غذایی زیر وجود دارد:

  • بادام زمینی
  • نخود
  • لوبیا
  • مرکبات

آهن

افرادی که دچار کم‌خونی فقر آهن هستند در ساخت پلاکت نیز دچار مشکل می‌شوند. آهن به طور عمده در موارد زیر یافت می‌شود:

  • گوشت قرمز
  • آجیل
  • عدس
  • ذرت

همچنین مکمل‌های آهن را به صورت قرص می‌توانید از داروخانه‌ها خریداری کنید.

ویتامین C

ویتامین سی علاوه بر اینکه در ساخت پلاکت نقش دارد، باعث جذب بهتر آهن نیز خواهد شد. ویتامین سی در مواد غذایی زیر وجود دارد:

  • مرکبات
  • گوجه فرنگی
  • کلم بروکلی
  • فلفل دلمه‌ای
  • آناناس

علاوه بر مواردی که در بالا معرفی شد، موادی مثل عصاره برگ پاپایا، آغوز گاو (اولین شیر گاو بعد از زایمان) و مکمل ملاتونین می‌توانند نقش موثری در ساخت پلاکت خون داشته باشند.

رژیم غذایی برای افزایش پلاکت خون

 

ترومبوسیتوز یا افزایش پلاکت چیست؟

در اختلال ترومبوسیتوز تعداد پلاکت‌های خونی بیش از حد مجاز است. تشخیص این اختلال نیز همانند ترمبوسیتوپنی با آزمایشات خونی و در مراحل تخصصی‌تر توسط نمونه برداری بافتی انجام ‌می‌شود. اگر میزان PLT در آزمایش خون شما در بیشتر از بازه نرمال است و می‌خواهید تفسیر آن را بدانید، کلیک کنید! ترومبوسیتوز بر اساس عامل ایجاد کننده آن به دو دسته ترمبوسیتوز اساسی و ترومبوسیتوز واکنشی تقسیم بندی می‌شود که همواره با بالا بودن platelets در آزمایش خون تشخیص داده می‌شوند.

 

ترومبوسیتوز واکنشی چیست؟

معمولا این اختلال خونی بر اثر بیماری‌های زمینه‌ای بروز می‌کند که مهمترین آن‌ها به شرح زیر است:

 

ترومبوسیتوز اساسی چیست؟

علت دقیق این اختلال خونی به طور دقیق مشخص نیست. اما تحقیقات منتشر شده در این زمینه، وجود نقص ژنتیکی در ذخیره ژنی افراد مبتلا را تایید می‌کند. بر اثر این نقص ژنتیکی، بافت مغز استخوان بیشتر از نیاز بدن پلاکت تولید می‌کند و این پلاکت‌ها نیز از نظر ظاهری نرمال نیستند. نقص در تعداد و شکل فیزیکی پلاکت‌ها در ترومبوسیتوز اساسی منجر به افزایش لخته‌سازی و سایر اختلالات خونی می‌شود که نسبت به ترومبوسیتوز واکنشی شدیدتر است.

ترومبوسیتوز چیست؟

 

علائم بالا بودن پلاکت خون چیست؟

افرادی که مبتلا به این اختلال هستند معمولا علائمی بروز نمی‌دهند. اگر شدت اختلال بالا باشد علائم زیر ظاهر می‌شوند:

  • سردرد
  • سرگیجه
  • درد قفسه سینه
  • ضعف عمومی بدن
  • بی حسی دست و پا

اگر این علائم را دارید و می‌خواهید از سلامتی خود مطمئن شوید، اما زمان کافی برای مراجعه به آزمایشگاه را ندارید، کلیک کنید!

علائم پلاکت خون بالا

 

چگونه درمان ترومبوسیتوز انجام می‎شود؟

درمان پلاکت خون بالا یا همان بالا بودن platelets در آزمایش خون، در درجه اول به تشخیص علت آن بستگی دارد. در بعضی موارد که میزان پلاکت‌ها خیلی بالاتر از حد نرمال نباشد ممکن است نیازی به درمان نباشد. اما اگر علائمی برای آن ایجاد شود (مثل لخته شدن خون) ممکن است در مرحله اول پزشک مصرف آسپرین را تجویز کند.

بهترین روش برای درمان ترومبوسیتوز، درمان علت زمینه‌ای است که باعث افزایش پلاکت‌ها شده است؛ اما در صورتی که علت آن مشخص نباشد (که به آن ترومبوسیتوز اساسی گفته می‌شود) و علائم تشدید پیدا کند ممکن است پزشک دارو‌های زیر را تجویز نماید:

  • هیدروکسی کربی ماید
  • اینترفرون آلفا
  • آناگرلید
  • روکسولیتینیب

مصرف هر کدام از داروهای بالا نیازمند مشورت با پزشک است و لازم است که از مصرف خودسرانه آن به شدت پرهیز کنید.

 

رژیم غذایی برای کاهش پلاکت خون

اگر آزمایش پلاکت شما نشان دهد که سطح پلاکت خون شما بیش از حد نرمال است، پزشک با اصلاح تغذیه شما برای کاهش میزان آن تلاش خواهد کرد. مهم‌ترین منابع غذایی که باعث کاهش پلاکت خون می‌شوند شامل موارد زیر هستند:

  • ذغال اخته
  • لبنیات
  • ارده
  • مواد دارای اتانول در صورت تجویز پزشک

درمان تعداد بالای پلاکت‌ها با یافتن علت اصلی شروع می‌شود. در برخی موارد، مانند عدم وجود علائم، ممکن است نیازی به درمان نباشد. درمان پلاکت بالا ممکن است شامل داروهای خاصی باشد که تولید پلاکت‌ها را کند می‌کند. گاهی اوقات درمان بیماری‌های زمینه‌ای، مانند عفونت، ممکن است تنها چیزی باشد که برای کاهش پلاکت‌ها نیاز است. به یاد داشته باشید که غالبا افزایش تعداد پلاکت‌ها در اثر یک فرآیند واکنشی مانند عفونت یا التهاب ایجاد می‌شود. هنگامی که علت اصلی برطرف شد، تعداد پلاکت‌ها به طور خودکار به سطح نرمال باز می‌گردد.

رژیم غذایی برای کاهش پلاکت خون

 

تست‌های مرتبط با آزمایش Platelets

معمولا آزمایش‌های زیر همراه با آزمایش PLT تجویز می‌شوند:

  • آزمایش CBC: شمارش گلبول های خونی.
  • آزمایش PT: بررسی فاکتورهای مسیرهای انعقادی خارجی.
  • آزمایش PTT: بررسی فاکتورهای مسیرهای انعقادی داخلی.
  • تست Fibrinogen: فعالیت فیبرینوژن را جهت تشخیص اختلالات انعقادی و خونریزی بررسی می‌کند.
  • آزمایش PLCC: این تست در واقع سطح پلاکت خون را مشخص خواهد کرد.

تست‌های مرتبط با آزمایش platelets

 

آزمایش PLT در منزل با هومکا

اگر قصد انجام آزمایش PLT یا سایر خدمات آزمایشگاهی را دارید، می‌توانید به راحتی آزمایشگاه را به منزل بیاورید. مجموعه هومکا با همکاری مدرن‌ترین آزمایشگاه‌ها در استان تهران و سایر شهرهای کرج، شیراز، اصفهان، اهواز، رشت، تبریز و مشهد، همواره بهترین خدمات آزمایش در منزل و چکاپ کامل مردان و زنان را زیر نظر بیمه پایه و تکمیلی به شما ارائه می‌دهد.

بهتر است بدانید که برای انجام خدمات آزمایش در منزل و تفسیر آزمایش خون، به راحتی می‌توانید تا با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس گرفته و درخواست آزمایش خود را ثبت کنید. همچنین با کلیک بر روی بنر زیر نیز، این امکان برای شما فراهم است تا درخواست آزمایش در منزل خود را ثبت کنید. پس از مدت زمان کوتاهی، همکاران ما با شما تماس خواهند گرفت و هماهنگی‌های لازم صورت خواهد گرفت. پس از انجام آزمایش نیز، جواب آن در اسرع وقت به دستتان خواهد رسید.

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

Platelets چیست؟
Platelets یا پلاکت‌ها یکی از انواع سلول‌های خونی هستند که از مغز استخوان نشات گرفته و وظیفه‌ی محافظتی و مراقبتی را برای بدن ایفا می‌کنند. در هر میلی لیتر مکعب از خون باید حدودا ۱۵۰ تا ۴۰۰ هزار پلاکت وجود داشته باشد.
پلاکت خون بای چند باشد؟
سطح پلاکت خون برای بزرگسالان بین ۱۵۰-۴۵۰ هزار واحد است.
آیا تعداد پلاکت ها با افزایش سن تغییر می‌کنند؟
بله. تعداد پلاکت ها با افزایش سن کاهش می‌یابند.
نمونه‌گیری برای انجام آزمایش PLT چگونه انجام می‌شود؟
نمونه‌گیری از طریق ورید بازرویی انجام خواهد شد.
آیا برای انجام آزمایش در منزل باید نسخه پزشک داشته باشم؟
خیر. این خدمت با درخواست شما نیز انجام خواهد شد.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L