آزمایش Eosinophils
خانه
مقالات
آزمایش Eosinophils

آزمایش Eosinophils

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/01/29
Eosinophils در آزمایش خون + مقادیر نرمال
آزمایش Eosinophils با هدف بررسی نوعی گلبول سفید تجویز می‌شود. این گلبول به نام Eosinophils (اِئوزینوفیل) شناخته می‌شود و دو وظیفه اصلی را برعهده دارد. یکی از بین بردن و نابودی مواد خارجی و دیگری تنظیم التهابات احتمالی ایجاد شده در بدن. بالا بودن و پایین بودن آن نیز مانند هر عنصر دیگری، برای بدن ما ایجاد مشکل و ناهماهنگی خواهد کرد. در این مقاله با هومکا همراه باشید تا بیشتر در مورد آزمایش Eosinophils بدانید.

Eosinophils تلفظ سختی دارد اما اجازه دهید به شما کمک کنم تا آن را راحت به‌زبان بیاورید. درست مانند حروف صدادار در زبان انگلیسی آن را بخوانید. در ابتدا خواندنش برای من هم مشکل بود اما بعد از رعایت اصول زبان در خواندن، توانستم آن را براحتی تلفظ کنم. اما اگر باز هم نتوانستید آزمایش Eosinophils  را تلفظ کنید نگران نباشید، به زبان فارسی هم می‌توان آن را نوشت. اِئوزینوفیل راحت‌تر است. حال اگر کنجکاو شده‌اید تا ماجرای این کلمه سخت را بدانید در ادامه مقاله با هومکا همراه باشید.

هومکا آماده ارائه خدمات آزمایش در منزل است. همین حالا با ما تماس بگیرید. 

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

Eosinophils در آزمایش خون چیست؟

همانطور که همه ما میدانیم گلبول‌های سفید سربازان جنگجوی بدن ما در سیستم ایمنی هستند. این عناصر بسیار کوچک نقشی حیاتی و مهم در حفاظت از بدن ما دارند. آن‌ها مراقب هستند که بدن ما در مقابل حمله ویروس‌ها، انگل‌ها و باکتری‌ها آسیب نبیند. ما ۵ نوع گلبول سفید در بدن داریم که هر پنج نوع این گلبول‌ها توسط مغز استخوان تولید می‌شوند. عمر مفید هر گلبول سفید چند ساعت تا چند روز است. اِئوزینوفیل (Eosinophils) یکی از این ۵ نوع گلبول سفید است که در خون ما زندگی می‌کند.

این عنصر در بافت‌های مختلف بدن ذخیره می‌شود و تقریبا تا چند هفته به حیات خود ادامه می‌دهد. در این بین مغز استخوان وظیفه دارد تا حجم گلبول‌های سفید خون را مدام چک کرده و در حد نرمال نگه دارد. نوع گلبول‌های سفید و اینکه چه تعداد گلبول سفیدی در خون شما وجود دارد، همگی می‌توانند به درک بیشتر پزشکان از سلامتی ما کمک کنند. بالا بودن تعداد گلبول سفید نشان دهنده این موضوع است که در بدن ما عفونت یا بیماری وجود دارد. تعداد Eosinophils نیز با انجام آزمایش خون مشخص می‌شود.

برای آزمایش خون در منزل با هومکا تماس بگیرید. 

تماس برای ثبت درخواست رایگان

 

آزمایش Eosinophils چگونه انجام می‌شود؟

در آزمایش اِئوزینوفیل تعداد این عنصر در خون شما شمارش می‌شود. باید به این موضوع مهم اشاره کرد که وجود این ماده در بدن از اهمیت بالایی برخوردار است. تمام قسمت‌های سیستم بدن ما به این ماده وابسته است. اگر بخواهیم در مورد عملکرد Eosinophils سخن بگوییم باید گفت که این عنصر مسئول نابودی تمام ویروس‌ها و باکتری‌هایی است که به بدن شما حمله می‌کنند. نقش بعدی این ماده ایجاد واکنش التهابی در بدن در مقابل آلرژی‌ها است.

التهاب داشتن و التهاب نشان دادن بدن نه موردی خوب و نه موردی بد تلقی می‌شود، اما بطور کلی Eosinophils نقشی مهم و اساسی در ایزوله‌سازی و کنترل ایمنی در محل عفونت بدن ما دارد. نشان دادن آلرژی یعنی عکس‌العمل ایمنی که بدن ما نشان می‌دهد. این اتفاق با التهاب همراه است. اِئوزینوفیل نقشی اساسی در نشان دادن التهابات بدن در برابر آسم، آلرژی و اگزما دارد. اگر پزشک تشخیص دهد که تعداد اِئوزینوفیل خون شما باید شمارش شود، با انجام آزمایش خون از طریق ورید این آزمایش انجام خواهد شد. در آزمایشگاه به نمونه خون شما رنگی مخصوص اضافه می‌شود. این رنگ کمک می‌کند تا در هر ۱۰۰ سلول، تعداد اِئوزینوفیل‌ها مشاهده و شمارش شوند.

آزمایش Eosinophils

 

تفسیر آزمایش Eosinophils

در برگه آزمایش Eosinophils با این نتایج روبرو می‌شوید:

  •  نتایج طبیعی اِئوزینوفیل

در یک فرد عادی با اِئوزینوفیل نرمال، تعداد این ماده در خون نباید کمتر از ۵۰۰ در هر میکرولیتر خون باشد. نکته اینکه در کودکان تعداد این عنصر در خون با توجه به سن و سال متغیر است.

  •  نتایج غیرطبیعی اِئوزینوفیل

با توجه به توضیحات بالا، اگر در هر میکرولیتر تعداد اِئوزینوفیل شما بیشتر از ۵۰۰ باشد، شما به بیماری اِئوزینوفیلیا مبتلا هستید. این بیماری سه درجه دارد. درجه اول خفیف است که اِئوزینوفیل در هر میکرولیتر چیزی مابین ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ است. درجه دوم متوسط است، به این معنی که تعداد اِئوزینوفیل مابین ۱۵۰۰ تا ۵۰۰ در میکرولیتر خواهد بود. درجه سوم شدید است. چیزی در حدود بیش از ۵۰۰۰ اِئوزینوفیل در میکرولیتر.

دلایل ایجاد این بیماری متعدد هستند. دلایلی چون بیماری خود ایمنی، عفونت ایجاد شده ناشی از وجود کرم‌های انگلی، اگزما، واکنش‌های شدید آلرژیک، تب اسکارلت (مخملک)، لوپوس، یک واکنش دارویی شدید و غیره که همگی منجر به ایجاد بیماری اِئوزینوفیلیا می‌شوند.

تفسیر آزمایش

 

بالا و پایین بودن میزان Eosinophils

این ماده در خون گردش می‌کند. بطور معمول تعداد Eosinophils در محل التهاب و یا عفونت بالا خواهد بود. حال اگر پزشک بر طبق اطلاعات حاصله از آزمایش خون شما تشخیص دهد که این عنصر در خون زیاد است، یک نسخه درمانی کوتاه مدت تجویز می‌کند تا نشانه‌های عفونت و بیماری برطرف شوند. بعد از آن تعداد گلبول‌های سفید به حالت طبیعی بر خواهند گشت. اما اگر نشانه‌ای از بیماری خودایمنی باشد، شما به آزمایش‌های بیشتری نیاز دارید. ناگفته نماند که طیف وسیعی از بیماری‌ها باعث ایجاد این بیماری خواهد شد. پس فراموش نکنید که باید با پزشک معالج خود برای پی بردن به مشکل اصلی همکاری کنید.

در عین حال پایین بودن میزان Eosinophils در خون می‌تواند نشانه مسمومیت الکلی و یا تولید کورتیزول باشد. کورتیزول به ماده‌ای گفته می‌شود که بطور طبیعی در بدن ما تولید می‌شود، مانند بیماری کوشینگ که البته بجز این مورد خاص پایین بودن اِئوزینوفیل هیچ مشکل دیگری نخواهد داشت. البته اگر مابقی گلبول‌های سفید نیز کاهش یافته‌باشند، باید بطور جدی این موضوع را بررسی کرد.

سایت Web Md نیز درباره بالا بودن سطح آزمایش Eosinophils اینطور می‌نویسد: 

 آزمایش Eosinophils می‌تواند به تشخیص بیماری‌های زیر کمک کند: 

  •  اختلالات آلرژیک مانند آسم یا تب یونجه
  • بیماری های خود ایمنی
  • عفونت‌های  ناشی از انگل یا قارچ
  • واکنش به داروهای خاص
  • اگزما (خارش ، التهاب پوست)
  • سرطان خون و سایر اختلالات خونی

سطح پایین ائوزینوفیل  می‌تواند به دلایل زیر باشد: 

  • مصرف بیش از حد الکل 
  • تولید  بیش از حد استروئیدهای خاص مانند کورتیزول 

آزمایش Eosinophils

 

آزمایش Eosinophils در منزل

آزمایش Eosinophils می‌تواند در منزل انجام شود؛ اگر از خدمت آزمایش در منزل هومکا بهره ببرید. برای این منظور کافی است با شماره ۰۲۱۹۱۰۲۵۵۹۵ تماس بگیرید. همچنین می‌توانید همین حالا بر روی بنر ثبت درخواست که در همین صفحه قرار دارد، کلیک کنید و خدمت مورد نظر خود را ثبت نمایید. لطفا کمی صبر کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند. در این تماس می‌توانید سوالات خود را از کارشناسان هومکا بپرسید. همچنین در همین مرحله اطلاعات کافی درباره چگونگی ارائه خدمت در اختیار شما قرار خواهد گرفت. با تایید شما سفارش ثبت نهایی شده و متخصص هومکا به منزل یا محل مورد نظر اعزام خواهد شد . 

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

آیا تولید کورتیزول می تواند باعث پایین آمدن سطح آزمایش Eosinophils شود؟
بله. کورتیزول و مصرف مشروبات الکلی منجر به پایین آمدن سطح آزمایش Eosinophils خواهند شد.
آیا آزمایش Eosinophils جزیی از آزمایش CBC است؟
بله. آزمایش CBC دارای چندین مولفه بوده که یکی از آنها آزمایش Eosinophils است.
آیا برای انجام آزمایش Eosinophils باید ناشتا باشیم؟
خیر. آزمایش Eosinophils نیازی به ناشتا بودن ندارد.
آیا استرس باعث افزایش ائوزینوفیل خواهد شد؟
اضطراب بیش از حد می تواند باعث التهاب ائوزینوفیلی بیشتر در ریه های شود. در این صورت فرد باعلائمی مانند تنگی نفس مواجه خواهد شد.
آیا مصرف داروهای آرامبخش باعث بالا رفتن سطح آزمایش Eosinophils می‌شود.
بله. داروهای آرامبخش در نتیجه آزمایش Eosinophils تاثیرگذار هستند.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L